Az olvasás tanításhoz készített Betűk varázsa mellé elkészítettem 1989-ben a számfogalom tanításhoz is a tankönyvemet, mely a Számok varázsa nevet kapta.
Ez is annyira eltért a szokványos felfogástól, hogy nagyon nem is csodálkoztam, rajta, bár az Oktatási Minisztérium elfogadta, engedélyezte, kiadót nem találtam hozzá. Így ez , mint a betű tanító könyvem is, csak a diákjaimnak és nekem adott örömet. Később mikor a budapesti iskolában dolgoztam, s én kaptam a matematika tantárgyat , ott is ezt használtam a számfogalom és alapműveletek tanításra az első osztályban. S remekül megállta a helyét a különböző tanulási problémákkal érkező gyerekek esetében is. Bizonyítva, hogy a koncepcióm függetlenül a gyerekek hátterétől, helyzetétől eredményes. Tudássá áll össze a befektett munka, gyakorlat, a gyerekben.
A saját könyvvé összeálló munka folyamat ebben az esetben is nagyon egyszerű.
nem szükséges hozzá más, csak
nem szükséges hozzá más, csak
- egy nagy alakú A4-es méretű füzet, amibe a gyűjtések megtörténnek
- prospektusok, újságok
- olló
- ragasztó
Az első rész - bár semmiségnek tűnik - nagyon fontos, és kihagyhatatlan része koncepciómnak. Ugyanakkor ez igazán "munkás" rész. Számtalan kereséssel, válogatással, s megint csak vágással, ragasztással. (ami egyfelől igazán fejlesztő tevékenység) - s ez is fontos, azonban ami még ennél is fontosabb, az a figyelem ráírányítása a környeztünkben mindenhol előforduló, számba vehető mennyiségekre. A gyermek környezetének egy új szempontú megismerése. Ahol a tárgyak, élőlények innentől már nem csupán nevekkel, hanem mennyiségekekkel, számossággal is rendelkeznek.
Ez ez nagyon fontos része a számfogalom kialkulásának. (A beszéd és a járás is több hónapnyi, akár évnyi belső folyamat eredménye, Nem hirtelen a semmiből egyszercsak megjelenő dolog) Tehát nagyonn is fontos ez a rész, s nem csupán a számlálgatás miatt, hanem a benne lévő belső agyi folyamatok miatt. Amikről igazán kevesen tudunk, viszont ebben az első részben kis betekintést kapunk abba, hogy gyermekünk / tanítványunk hogyan gondolkodik, mi fontos számára, hogyan érez ?
Választása egy többirányú döntéshozatal eredménye. Hiszen először valmire felfigyel, megszámolja, hogy megfelel -e az adott mennyiségnek? Ha nem akkor hiába vonzotta az adott kép folytatnia kell a keresést, és újra és újra lejátsza a számlálás folyamatát, amely a sok - önkéntelen - gyakorlás során rögzül. S ez minden esetben sokkal több számlálással jár, mint azt gondolnánk, - vagy akár feladatokban azt érdekessé vonzóvá tudnánk tenni a számára, hiszen ez a belülről jövő működési rendszere. Akkor, is ha ezt a belső munkát nem látjuk, mert a gyerek már csak a jó megoldással áll elő.
Ez ez nagyon fontos része a számfogalom kialkulásának. (A beszéd és a járás is több hónapnyi, akár évnyi belső folyamat eredménye, Nem hirtelen a semmiből egyszercsak megjelenő dolog) Tehát nagyonn is fontos ez a rész, s nem csupán a számlálgatás miatt, hanem a benne lévő belső agyi folyamatok miatt. Amikről igazán kevesen tudunk, viszont ebben az első részben kis betekintést kapunk abba, hogy gyermekünk / tanítványunk hogyan gondolkodik, mi fontos számára, hogyan érez ?
Választása egy többirányú döntéshozatal eredménye. Hiszen először valmire felfigyel, megszámolja, hogy megfelel -e az adott mennyiségnek? Ha nem akkor hiába vonzotta az adott kép folytatnia kell a keresést, és újra és újra lejátsza a számlálás folyamatát, amely a sok - önkéntelen - gyakorlás során rögzül. S ez minden esetben sokkal több számlálással jár, mint azt gondolnánk, - vagy akár feladatokban azt érdekessé vonzóvá tudnánk tenni a számára, hiszen ez a belülről jövő működési rendszere. Akkor, is ha ezt a belső munkát nem látjuk, mert a gyerek már csak a jó megoldással áll elő.
Ugyanaz történik, mint a 3-4 éves kor körül a gyerekekkel, mikor maguktól elkezdenek megszámolni környezetükben lévő dolgokat. Természetessé válik számára, hogy a mennyiségeknek van neve is. és -elsősök lévén- jele is, amiket számoknak hívunk, s ki tudunk mondani: egy, kettő három stb-. Ez az első lépcsőfok a számfogalom kilakításának útján.
A műveletekkel való megismerkedés és a számjegyek írása majd a második rész feladata lesz, viszont itt kap alapokat arra a gondolkodásra, amit majd ott, grafikai jellekel, számképekkel kell azonosítania.
Tehát itt is, -mint a betűtanulásnál- először megtanítottam a gyerekeket arra, hogy megfigyelésekkel, gondolkodással , gyakorolással, döntésket hozva, jutnak napról napra biztosabb tudáshoz.
Én a magánhangzók megtanítása után kezdtem el ezt részt, addigra természetessé vált számukra , a válogatós, ragasztós technika, így azzal már semmi probléma nem volt, hogy a újságokból, prospektusokból az adott mennyiségnek megfelelő tárgyat / élőlényt tartalmazó képeket kellett gyűjteni, beragasztani,.
Ehhez minta is szolgált természetesen, az úgynevezett szám oldal, amit én készítettem. Ezek a montázsok nagyon célzatosan, és tudatosan hatnak a gondolkodásra és érzelmekre is. Mintául is szolgál egyben, hogy szabadon, széles értelmezve lehet a gyűjtési terület értelmezni. Egyénre szabottan.
Az első mindig a számoldalon látható képek megbeszélése volt, amelyet követett a gyerekek gyűjtő munkája.
Mivel legalább 6-8 megfelő képet kellett begyűjteni, ezért ezek nem egy oldalra összesűríthetők voltak, több oldalt is elfoglaltak egymás után.S nem készültek el egy tanórányi idő alatt. Tehát akár több napig is ugyannak a mennyiségnek a számlálgatása történt. Itt 3 napot fogok egy -egy mennyiséghez rendelni.(ami lehet kevesebb is vagy több is, attól függően, hogy hány nap alatt jön össze a kívánt 6-8 elem) Minden esetre napi 30 percnél többet nem szabad ezzel foglalkozni, mert a látszat ellenére ez igencsak fárasztó feladat. Hiszen állandó aktivitást, önellenőrzést, döntést tartalmazó időszak ez.
A számoldal megtekintésével, átbeszélésével kezdődik az egész folyamat
Miből van egy a képen?
egy fecske nem csinál nyarat a közmondás szerint.de jelez!.
egy szelet pizza sok gyerek kedvence,
egy lapát amin a pizza van
egy paradicsom,
egy retek ami egér formájú
egy szelet sajt
egy vízcsepp a levélen
egy földgömb amiből tényleg csak egy van a világon
egy házikó
egy gyerek aki tanul
egy fadarab amit sárkánnyá lehet változtatni festékkel
egy eper
és sok egyes szám kisebbek nagyobbak. színesek
a munkáltató oldal (ami több lapon is folytatható)A felső részre a kivágott számjegyek kerülnek
alá pedig képek amiken mindenből egy valami szerepel.
Kifújt tojásból könnyedén elkészíthető a NAP is szórakozásként, pihenésként, csakúgy mint kreatívan egy fa ágból valamilyen állat. (pl ilyen sárkány,de bármi más ami a gyereknek eszébe jut róla)
Fontos, hogy a választott képekre kérdezzünk időnként rá. Nem az összesre feltétlen, de párra mindenképpen, hogy tudjunk beszélgetni a választása kapcsán arról ami számára fontos volt a döntéshozatalában. Miért épp azt választotta, mi tetszik neki benne. Mamár kiegészíthetjük ezt a folyamatot azzal is- ha van digitális fényképezőgép a családban-, osztályban, hogy lefotózhatja, -vagy mi helyette- a kedvenc játékát, és kinyomtatva bekerülhet az adott mennyiséghez.
A körvonalas számba meg sok egyest lehet berajzolni, a keretei közt maradva. Egy színnel, vagy több színnel, kedv szerint. Fontos, hogy a rövidebb résznél kezdve ferdén fel egyenesen le. Ezt jó ha minden egyes rajzolásánál kimondjuk nekik
Persze lehet, hogy kiszalad még a vonalból, de nem baj. A valódi számjegyírás csak a második részben kezdődik el számára.
Használjuk bátran a XXI.századi "palatáblát" - a mágneses rajztáblát is a gyakorlására. S persze majd második részben is.
Használjuk bátran a XXI.századi "palatáblát" - a mágneses rajztáblát is a gyakorlására. S persze majd második részben is.