Lassan elérkezünk a 10 fogalmához. talán épp a 9-hez sikerült a legtöbb variációs lehetőséget megtalálnom, képekben annak szemléltetésére, hogy a 9 mennyisége mily sokféle módon képződhet.
Kiegészítve a gyerekek gyűjtéseivel egész szép gyűjtemény áll össze a további feladatokhoz. Mert ezekre a képekre a szám fogalom kialakítás második szakaszában még igen nagy szükség lesz.
Tehát ne hagyjuk el itt sem a 9-10 kép begyűjtését. S mindig hagyjunk időt -sőt várjuk el- a gyereknek arra is, hogy a képeiről beszélhessen. Gondolatok, érzéseket fűződnek hozzá. és ez lesz a legnagyobb tőkénk a az elkövetkezőkben.
Következetesen vigyük végig az első szám fogalmánál megkezdett folyamatot, minden mennyiség esetében. Akkor is ha uncsi, vagy nehézkes már a feladat.
Ahogy a betű tanításnál, is itt is az alapozás a legfontosabb. Az új és újabb számlálgatással automatizálódni fog számára, hogy a számok mennyiségeket jelenítenek meg, változatos elrendezésben, helyzetekben, de mindig ugyanaz jelentik.
A 9 akkor is 9 ha egy oszlopba rendezve leszámolható, de akkor is 9 a 9 -mint a dugók estében- ha 3 sorban jelenik meg 4-3-2 bontásban.
Nagyon fontos, hogy képesek legyenek flexibilisen gondolkodni a mennyiségekről, mert a későbbiekben pont erre lesz szükségük a bontások témakörében.
No meg arra, hogy tapasztalati úton beléjük ivódjon, hogy egy adott feladatnak többféle jó megoldása is lehetséges, és azok egyenértékűek, ha eredményük igazolhatóan jó.
Azzal, hogy minden gyereknek a gyűjtések során kialakul a saját tapasztalati és tudás bázisa hozzásegítjük őket ahhoz, hogy képesek legyen elfogadni megnevezéseket, jelöléseket is. Ami elengedhetetlen lesz ahhoz, hogy közös nyelven is tudjunk beszélni a mennyiségek, számok világában.