Játék és alkotás

A gyerek  alkotó, folyamatosan  alkotó ember. Kitalálja  saját szerepjátékait, s a legegyszerűbb eszközöket bármivé átlényegíti. Szabadon , kreatívan értelmez minden eszközt ami a játékát "szolgálja".

A szerepjátékok mellett a  különböző  társasjátékok előállítása , majd  használata  igen fontos  a Freinet pedagógiában. Nem véletlenül, hiszen  maga a játékkészítés  folyamata igen értékes  alkotói  tevékenység . Az ötlet felmerülésétől a  megvalósításáig -produktunig - sok mindent át kell gondolni, meg kell tervezni, s  kivitelezni. Ez mind koncentrált figyelmet, szempontok közötti válogatást,   "erőforrások összegyűjtését", mobilizálását kívánja. Csupa olyan tevékenységet kíván  ami egyébként a hagyományos  pedagógiában alig kerül elő, viszont az élet teljes  folyamatában  rendszeresen jelen van. S annál sikeresebbek  vagyunk bennünk, minél több  tapasztalattal, gyakorlattal  rendelkezünk e téren.  Kitalálni - megtervezni- megvalósítani- (kipróbálni- javítani  ha kell) - használni. / Elég ha csak egy ebédre gondolunk, ami  mindennapos  feladat , akár magunk készítjük, akár  mások  főztjét  vesszük meg./

Az iskolába kerülő gyereknek ez még természetes- lételemi- tevékenység, amit "sikerül" parkolópályára állítva, értékteleníteni.
 
A  táblás vagy kártyás játék  készítése egy külön  kategória  a  társasjátékokon  belül.
 
Egy olyan  folyamat ami az alkotás eredményét "kézzel foghatóvá " teszi s egyben megőrzi is  annak teljes sprektumát létrehozóinak. Ugyanakkor maga produktum a közösségi élet részévé válik. Vannak játékok amik egyből népszerűek lesznek,  míg mások  két  három játék után sokat  pihennek, s egy másik évfolyam kezd újra játszani  velük. Nem volt  olyan osztályom ahol a társasjáték készítés és az  azokkal történő játék ne lett volna a  legkedveltebb időtöltések egyike.
 
Az alábbi társasjáték magáért az alkotásért   született meg, valamint azért, hogy  olyan  játék legyen amivel  4- 7 éves  korosztály együtt tud játszani.

Teljes egészében a gyermek gondolkodására, elképzelésére  bíztam elkészítését, én magam csak   színezéssel, némi ragasztással, körbevágással és a próba játékkal segítettem  létrejöttét.

Tehát a  jétéklap szerkezete és a szabályok meghatározása  az elkészítő gyermek  gondolkodását ,  szín világát, ötleteit valósította meg.
Szerintem nagyon fontos, hogy  hagyjuk a gyerekeket önállóan érvényesülni a fenti  hármas egységben. Így  bepillanthatunk abba, hogy valójában mi fontos  számára a társasjátékot  illetően.

Ez a játék bár nagyon  hasonlít több  boltban vásárolható  játékra (-hiszen a gyerek is  onnan szerzi   tapasztalatait  amilyen  játékokkal  játszott már-) mégsem másolása azoknak. Igen  pontosan  meghatározható   különbségek vannak   hozzájuk képest.

Csigavonalban.  kintről  befelé  haladó  pályája a gyerekek számára általában  nagyon kedvelt. (Talán az anyaméhben  töltött időszak közelsége okán :-))

Több és nagyobb léptékkel jelenik meg benne  a  jutalmazó, valódi "szerencsét" adó mezőny, mint a  büntető, visszalépős mezőny.

Nincs  benne  többszöri jutalom vagy "büntetés" Csak egyszer évényesíthető a  dobás  következtében  kialakult  helyzet. Ha  pl.  valaki  egy -2 mezőnyre lép, visszamegy  kettőt . Viszont hiába kerül  olyan mezőnyre ez által ami mondjuk 4 plusszal jutalmazza, már nem  teheti meg. Ott várja meg  a következő dobást, ahova  került.

S  jelentős arányban vannak benne  semleges  mezőnyök is  (sárga)- ahol csak  csendesen, szabályosan haladnak az "események". Ilyenképp pontosan tükrözi a gyermek  gondolkodását, érték rendjét, azt az inger mennyiséget és azok irányait is ami számára  elfogadható mértékű ahhoz, hogy  jól érezze   magát  a saját bőrében.

A játékhoz  bábukat is készített kitalálója, nagyon  gondosan megrajzolva  a csigákat, hogy minél jobban hasonlítsanak  egy aktuális számítógépes  játékának szereplőihez.