Életünk könyve 2000-2006 8.rész

 A március  15-e műsor  után  nem sokkal  jelent meg  iskolánk első  újságszáma, amelyben kiemelten sok  helyett kaptunk. A felsősök és tanárok   gondozásában megjelenő Híres  hírverőben . órai / tananyagi papírkollázsával, és Dávid képkiegészítős technikával készítette  szabadrajzával  Valamint a még első félévben  készült  Egészséges  életmód összefoglalójával. Nem véletlen, hogy ilyen  sok téren  kerültek be   munkáikból az iskolai újságba, mert  a szerkesztőknek a bőség zavarával  kellett megküzdeniük, hogy mit tegyenek be  az újságba, oly sok anyagot tudtunk rendelkezésükre  bocsátani, állandó tevékenykedéseik   következtében

S igen, voltak benne helyesírási hibák is, -hiszen harmnadikosak voltak-  de  a gondolataikat, véleményeiket  saját  maguk   által megkomponált elrendezésben, megfogalmazásban, s  azokat  illusztrálva   voltak képesek összefoglalani, átadni.  Ami nagyon nagy érték, s mindenképpen megőrizendő, támogatandó. A szerkesztők ügyesen  oldották fel a dilemmát  a helyesírás kontra tartalom  között. Versenyt hírdettek a hibás szavak megtalálásáért. Ez az osztálynak is tetszett, s bizony  maguk is  részt vettek a  hibák  megtalálásában, Így ha kis  fáziseltolódással is, de helyére kerültek   dolgok e téren is. Bármelyik pontját nézem ennek az összeállításnak lenyűgöz. Nem a tankönyvek  szövegeinek visszaadását, hanem azok átgondolását, saját életükre  történő lefordítását, adaptálását látom benne.
az Ő 6 pontjuk az egészséges  életről:gyümölcsök, zöldségek
                                                            sportolás, mozgás
                                                            alvás, pihenés
                                                            betegségek haszna, szerepe
                                                            tanulás
                                                            játék
Annak felismerése, ebben az életkorban, hogy a betegségeket akár saját magunk is okozhatjuk,  illetve  elszenvedve azokat, erősödünk, már a bölcselet  kategóriájába tartozó gondolatok.
 
 
Dávid  rajzai  már  ekkor  nagy  népszerűségnek örvendtek, s e technika  bemutatásával az iskolaújságban  ötletet is akartam adni más osztálybeli gyerekeknek is. ( korábbi  Freinet-es osztályaimban ez természeteses  volt,  itt azonban  újdonságnak számított) Dávid  rajzai kicsit később bőséges  teret  kaptak ,  életünkben, és életünk könyvében is .


A következő egyszerű bejegyzés egy matematika órához kapcsolódik,  ahol a tükrözés volt  a téma. Ez annyira  megtetszett  nekik, hogy   meg is örökítették  az életünk könyvében. Sosem  tudja az ember igazából, hogy tanítványaira milyen hatást  gyakorol akár egy  egyszerű fénykép,.néhány magyarázó szó, vagy feltett  kérdés. Ezek azok a momemntumok amiket nem lát előre az ember. S milylen jó, hogy megörökítődött az Életünk könyvében ez is.
 
Igen megható  oldalok következtek ez után. Lorci osztálytáruk  egy másik iskolába  készült   átmenni.Felzaklatta a  gyerekeket, sokat beszéltek, kérdezgették , s a maguk módján igyekeztek  elfogadni ezt a helyzetetet . Rajzoltak, írtak  búcsúzóul, melyeknek egy része  fénymásolatban  aztán bekerült az életünk könyvébe is. Nagyon szeretem ezeket az oldalat (is)! Pontosan tükrözik az osztály  tagjainak  egymás iránti  megbecsülését, a másik tiszteletét. Fájdalmas  volt az elválás, de  szavaik, és rajzaik a szeretetet őrizték  meg belőle. 




Tantárgycsoportos okatásunk  okán ekkor  nem én tanítottam  a magyar nyelv és irodalmat, s talán a környezetismeretet sem és a rajzot sem, hanem kollégám. Tavasz környékén egy  vetélkedőt  állított össze  az osztály számára. Lelkesen készült az osztály, s megörökítettük az életünk könyvében is  ezt a folyamatot.A versengés is az élet része, kellenek ilyen  helyzetek is!





Dávid nagyon hamar kitűnt  társai között rajzkészégével már első osztályban. Általában mindenki szívesen rajzolgatott-s mindenkinek kialakult egyéni stílusa  is volt. Dávidot viszont szívesen kérték meg , hogy rajzoljon nekik. Akkoriban ment a mozikban a Star Wars, s az Életünk könyve  tanúsága  szerint  Dávid  mindenkinek  rajzolt egy-egy  Star Wars-os vagy másik akkor vetített rajzfilmbeli figurával egy rajzot, mégpedig úgy, hogy illető személyiségéhez igazította a rajz karaktereit. Tíz év távlatából is lenyűgöz, hogy milyen  pontosan  rajzolta meg társai  akkori jellegzetességeit.









Ebben a tanévben az iskolai  kirándulás  Ópusztaszerre vitt mindannyiunkat. Csak egy napos  -egész iskolánkat érintő  - kirándulásunk is sok élményt adott. A közös  buszozás után azonban  minden osztály a saját  elhatározása szerint  járta végig az emlékparkot. Nagyszerűen érzetük magunkat, készült  több fénykép is. Jó újra látni őket. A sok piros pólóról jut eszembe, hogy máig sem tudom, összebeszéltek-e vagy  a véletlen műve volt-e, a csaknem "egyenruhás" megjelenésük? de az együtt töltött öt tanév alatt   sokszor előfordult, hogy többségük azonos  színű pólóban jött iskolába. Voltak kék, zöld,  barna, piros, drapp napok. Volt-e  bennük szerepük, akarták -e hogy így legyen, nem tudom, de már elsőben feltűnt nekem  ez a fajta egymásra hangolódás.






Ópusztaszer számukra kiemelt emlékeit ezeken a montázsokon foglalták össze.
Lovasbemutó
szélmalmok kívül-belül
és a XX. sz. eleji-közepi  vegyesbolt, ahol vásároltak is persze.
valamint a  Tiszát jelképező vizes élőhely fényképei
s persze Dávid , a Feszti körképnek helyet adó épület szerkezeti ábrázolása
 
Remek tanév  volt ez is!