(aá) Betűk és az olvasástechnika újratanítása 1.


Aki már  tanulta  a betűket,  nem szívesen  kezdi újra elölről , hiszen az eredménytelenség a gyereknek épp oly   fájó  dolog   mint a felnőtteknek. Tehát sose  feledjük, hogy mi magunk se lennénk szívesen a  helyében – legalábbis amíg nem jut  túl a holtponton -  mert amikor   már  saját számára  is  értékelhető változást  tapasztal   olvasásában -  gyorsabban, pontosabb olvasással  túl jut egy-egy  feladatsoron- ,  onnantól azért már  elfogadóbb lesz. Bár nagy lelkesedést ne várjunk akkor sem.
Ez a munkánk nem a látványos, szívet megdobogtató, bemutatóórai sikerekről szól. Viszont annál sokkal fontosabb  dologról.  Arról, hogy egy  embernek megadjuk az olvasni tudást, melyre egész élte során elengedhetetlenül szüksége lesz. S nem túlzás, hogy életének alakulása múlik rajta.
Azonban, hogy megváltozzon, ez az állapot nincs  más  lehetőség , mint az újratanulása – újratanítása mindannak ami a legfontosabb  az olvasni tudás folyamatában.

·        A betűk pontos megtanulása

·        betűkapcsolatok olvasása (többnyire értelem nélküliek),

·        Szótagok olvasása (értelemmel bírók és értelemnélküliek)

·        a szótagolás, elválasztás

·        kiválasztott szavak   magyarázata

·        az adott betűhöz kapcsolódóan  rövid ismeretterjesztő szöveg olvasása, értelmezése

·        hosszabb terjedelmű ismeretlen  -irodalmi, vagy ismeretterjesztő- szöveg olvasása, értelmezése

Ezekből épül  fel  rendszerem, mindenféle  sallang,  felesleges  kitérő  nélkül. Célzottan a problémára koncentrálva.  Betartva az első osztályosoknak  készített   programom   betűsorrendjét. Tehát itt is a  előbb az összes  magánhangzó kerül elsőre újratanítása, majd azt követik a mássalhangzók.  Viszont  itt eleve   párosával  dolgoztam fel  a betűket. ( de  egyenként is lehet  haladni természetesen, vagy megállni egy-egy problémásabb  betűnél és plusz gyakorló órákat  beiktatni )  

A feladatok 60 perces időkeretre  méretezettek. Tapasztalatom szerint ezen idő alatt kb. 1000-1200 hang hangos  olvasása tud megtörténni a gyerekek  részéről. Az elején ehhez  több időre  van szükség, -akár 90 percre is- viszont a végén akár  300-400 hangnál  több is  belefér a 45-60 perces  órába.

Bemelegítés  ( önálló betűk olvasása)

a  á  a  a  á  a  a  á a  á  a  a   a  á  á  a  á  á    á   a   á   á   a   a  

Kéttagú betűkapcsolat olvasása

  áa   aa   áá      áá    aa  áa     áá  aa   aa   áa   aa   áa  

 Háromtagú  betűkapcsolat  olvasása

aáá     áaá    aáa    aaá    ááa    aáá    aaá     áaa    ááa     aáa   

Szótagolt szavak olvasása


al-ma  a-rany  ab-lak  asz-tal  az-tán  ab-ból  á-ram á-lom  áll-vány  An-na  Á-ron   Á-bel  Ár-min  an-gol-na  An-go-la  Ang-li-a    a-ka-rat   a-mő-ba   á-sít  ál-lít  áz-tat  az-tán   a-lap    a-ka-dály  á-ra  á-sít  ab-ba  an-nak  ár-va  bam-ba  bo-a  bal-ra   Bé-la  Da-ni   Dá-vid  dám-vad   az-tán  vál-lam  vál-lal   va-la-mi  rá-rak  a-ra  ar-ra  kar-ó-ra  ka-pál  la-pát  ta-pos  ta-pad  táp-lál   sza-lad     szám-lál  da-lok   dám- vad   dá-ma
 
a szótagolás, elválasztás


asztal  asztalos  áru  árul  falak  falat  szalad  szárad  szabad  aprít  andalog aszal Afrika alkony   ártér  átér álom  ábrándozás  ápolónő  sapka  lassan  lássam  lámpa láma lárma  látna  kalap  kapál  Palkó  tavasz  tapasz  halad  lapát  talál  zabla  kaland  Károly  kátyú  fátyol  fázom  fagylalt  fáradt  alagút  átjut  panda párja páva  párduc  palota  pálya  pántos  támogatás talpam vályú valódi  csapok csápok  csupasz  csalódott csavar  csapat

kiválasztott szavak   magyarázata

falat    aprít    ártér    ábrándozás  láma   lárma  kapál  halad  zabla   kátyú   fátyol     vályú     csapok

 

A kiemelt szavak értelmezése


·      Dél - Amerikában őshonos állat:


·      Megy az útján előre:
·      Átlátszó könnyű  anyag az arc előtt :
·      Két jelentése van: ráütök valamire  és zárható, nyitható folyadékot tartó fém  cső:
·      Sok ember  hangoskodása együtt:
·      Utakon lévő mélyedés:
·      Darabokra vagdos:
·      Szendvics kis darabja:
·      A  folyó vagy patak melletti rész, ahova kiönthet:
·      A ló szájába helyezett  eszköz, amivel irányítják, hogy merre  menjen:
·      Valami számunkra jó esemény elképzelése:
·      Kis darabokban a földet emelgeti vele:
·      Tehenek, lovak  itatására szolgál:


 ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Az adott betűhöz kapcsolódóan  rövid ismeretterjesztő szöveg olvasása, értelmezése

a - á








Afrika a második legnagyobb kontinens  a Földön . Az emberek főleg a mezőgazdaságból élnek annak ellenére, hogy a megművelt területek aránya csak 6%..Lakói: arabok, berberek, bantu népek, busmanok, pigmeneusok és európaiak A földrész legnépesebb városa Kairó. Ugyanakkor kiemelkedő szegénység is.Földrajza rendkívül változatos. Legmagasabb pontjának neve Kilimandzsáró  melynek magassága 5895 méter,  Ugyanakkor sivatagos területe 90-szer nagyobb hazánkénál, Ennek neve: Szahara. Nílus a Leghosszabb folyója, (6695 kilométer, és egyben a Föld leghosszabb folyója is), Legnagyobb szigete Madagaszkár. Színes növény- és állatvilágát számos nemzeti parkban védik.

Mi  Afrika?

Milyen népek élnek  rajta?

Melyik a legnagyobb város  rajta?
MI a legmagasabb pontja?
Legnagyobb sivataga , a Szahara, hányszor nagyobb hazánknál?
Leghosszabb folyója  a Nílus  egyben a …….…leghosszabb folyója is.
Rajzfilmek és  természetfilmek is   nézhetők legnagyobb szigetének gazdag élővilágáról, …………….-ról. Láttál már  róla  valamilyen filmet? 

Árpád vezér/ Árpád fejedelem


Árpád vezér ábrázolása aKépes krónika egy miniatúráján

894-ben Árpád a morvák fejedelmével, Szvatoplukkal, szövetséget kötött, miszerint a magyar és morva hadak együtt kiűzik Pannóniából a keleti frankokat. A magyar törzsek megszállták a Felső -Tiszavidékét Árpád, serege élén, 895-ben.
Ki volt Árpád vezér/ Árpád fejedelem?
Kivel kötött szövetséget?
Mikor történ meg a Felső-Tiszavidék elfoglalása
Ki volt Árpád?
Mi  fűződik nevéhez?
Kikkel kötött szövetséget a keleti frankok ellen?


Hosszabb  ismeretlen szöveg olvasása, értelmezése

http://mek.oszk.hu/02700/02753/02753.pdf

Lázár Ervin: Négyszögletű kerek erdő

BEMUTATKOZUNK
Én nem bánnám, ha néha-néha látogatna meg a Szomorúság. Mondjuk, havonta egyszer. Vagy inkább félévenként. Elüldögélhetne itt. Még be is sötétítenék a kedvéért. Összehúznám magam. És sajogna, sajogna a szívem.

De hogy mindennap eljön! Na nem, azt már mégsem!
Hogy felidézze minden: egy ferde tekintet, egy régi tárgy, egy poros fénykép, a szélfújta levelek, az eső, az eldübörgő vonatok zaja. Na nem! .....


Reménykedem mindig, hogy nem hozzám jön. Annyian laknak errefelé...
És már kopog is, kopp... kopp. Ma is elég bánatosan kelt fel a nap. „Rossz jel, hű, de rossz jel!” - gondoltam.

Nézek a dombhát felé... Akár ne is mondjam: ott komorlott, gomolygott, nőtt, nődögélt. Jött. Kapkodtam a fejem, menekültem volna. De hova?
Az meg ott már lépni készült. Na, néztem riadtan, mindjárt a Ráday-kastély tetején lesz.

S ebben a pillanatban csöngettek. Nagyon vidáman szólt a csengő. Mert az én csengőm tud vidáman szólni, kétségbeesetten, egykedvűen. Aszerint, hogy éppen ki nyomja kint a gombot.
Ugrottam, tártam az ajtót.
Na, mondhatom! Még az állam is leesett. Egy macskaforma kis figura állt az ajtóban, fekete kalapban, piros ingben, farmernadrágban, a lábán ormótlan bakancs lotyogott-kotyogott.
Már nyitottam a számat, hogy ilyesféléket mondjak: „Kicsoda ön, uram, és mit akar?” - de nem jutott rá idő, mert az ott kint rám kiáltott:
- Fussunk!
Eszembe jutott rögtön a Szomorúság. Hej, lehet, hogy már ott kipeg-kopog az ablakomon!
Nosza, neki a lépcsőháznak! Ropogott a cipőnk talpa, mint a géppuska, a fordulókban meg csisz-csosz, csisszent-csosszant, aztán megint ripp-ropp, klipi-klapi...

De a második forduló- ban észbe kaptam.
Megálltam. - Hiába futunk. Úgyis elkap. Megállt a nagy bakancsú, és szelíden rám nézett.
- Mikkamakka vagyok - mondta.
- Hallottál már rólam?
- Még nem.
- Akkor most majd hallasz - hadarta.
- Fussunk!
Most már nem aggályoskodtam. Futottam. Ha egyszer Mikkamakkának hívják, nem lehet akárki.

Futottunk végig a falun, ahogy a lábunk bírta. A szembejövőknek kikerekedett a szeme láttunkra. Nicsak, itt fut egy medveforma férfi meg egy gyerekforma macska! Ettől elnevették magukat.

A nevetés ránk is ránk ragadt, a réten már nevetve futottunk. - Az ott a Négyszögletű Kerek Erdő - mutatott előre Mikkamakka, s tudtam, ha benn leszünk a fák közt, már meg vagyok mentve.


Hogyan kedveskedne a szomorúságnak  a történet szereplője?

De kedveskedés nélkül is jön. Milyen gyakran?

Milyen  hangulata volt a csöngetésnek?

Ki csöngetett?

Mit csináltak aztán együtt?



ui.:
Ha kényelmesebb a szómagyarázatokat   kivágni és úgy  elvégezni, a alábbi képek kinyomtatásával könnyen  megoldható