A második egységnek
azért választottam az e- é magánhangzókat, mert
sok gyerek esetében az a-á és az e-é
keveredik olvasás közben. Mivel
ez nem a betűtanulás első osztályos időszaka- ahol minél távolabbra tettem épp a keveredés miatt- hanem egy újratanulási fázis, úgy gondolom, hogy az a célravezető, ha minél többször találkozik a két téveszteni szokott hanggal/ betűvel. A gyakorlások
mennyisége összefüggésben van az
ismeret elmélyülésével. Több gyakorlat, jobb eredményt hoz végül.
Nagyon fontos:
·
betűkapcsolatok
olvasása (megállás nélkül egy-egy
kapcsolatot-Ez nehéz, de fontos dolog)
·
Szótagok
olvasása (értelemmel bírók és értelem nélküliek)
·
a
szótagolás, elválasztás
·
kiválasztott
szavak magyarázata
·
az
adott betűhöz kapcsolódóan rövid
ismeretterjesztő szöveg olvasása, értelmezése
·
hosszabb
terjedelmű ismeretlen -irodalmi, vagy
ismeretterjesztő- szöveg olvasása, értelmezése
Bemelegítés ( önálló betűk olvasása)
a á e é
á é a á é a e e a é á a e é a e á é e
Kéttagú betűkapcsolat olvasása
Aé áe ea ée ae áa ea áé eá eé ae ée éa áe ea
Háromtagú
betűkapcsolat olvasása
aeá éae
aée eéa áeá
aeé éeá eaé
áéa eáa
szótagolt szavak olvasása
e-lem é-le-lem e-le-fánt
é-tel é-tel-hor-dó é-lés-kam-ra
éb-ren év-ti-zed
en-ge-dély e-cset
e-zer-mes-ter e-ke é-pü-let én-ne-kem
é-rem el-é-rem té-ved tép-te
te-le-fon é-kes é-les
é-des fé-nyes feny-ves
fé-szek fe-le-let fel-ke-lek
cse-me-ge csem-pe cse-pe-reg sze-kér
szé-les sze-les te-re-get
ké-re-get sze-re-lő lé-pe-get Ke-le-men hegy-te-tő
he-gye-ző ze-ne ren-del ren-de-lő
re-zeg ke-ring sze-me-tes
ten-ger ten-ger-part te-rem-ben
vin-né pe-rec per-cek pék-le-gény zseb-ken-dő fel-ké-szü-lés ken-der ken-gyel
ken-dő fé-ke-zés kesz-tyű
Szótagolás és szavak értelmezése
tengerfenék ráeszmél
elhever csélcsap
csengettyű ecsetel kelepce felvezet
elkendőz kelendő
telep lépcső légcső rendel recept
csemege fényév
féktávolság
fényez
présel péküzem például
dédelget december
Debrecen deciliter deciméter engedélyez
ellepi ezüst elvágyik
elolvad elporlad repülőgép
denevér egres
egeres lepkeháló levegő
kesztyűtartó keszkenő őzek őszek ősszel megérdemelte feltekeredett
elkeseredett
A kiemelt szavak
értelmezése
csélcsap ecsetel kelepce elkendőz kelendő légcső
fényév féktávolság présel péküzem dédelget deciliter deciméter egres egeres
őszek
· a hosszúság egyik mértékegysége, a
méternél kisebb a centiméternél nagyobb
10 cm az egy
· az állatok és emberek azon része amin a levegő a tüdőbe jut
· kb 1-2 cm nagyságú zöldes gyümölcs
· fehér hajúak, az idősebbeknél
szokott kialakulni ez a szín
· Két jelentésű szó. Az egyik egy
tevékenység, bekenése gyógyítófolyadékkal egy
fájó testrésznek. Másik jelentése : érdekes szavakkal , részletesen
elmesél egy élményt, eseményt.
· Olyan áru amit gyorsan megvesznek az
emberek
· Az az útrészt amin az autó, vagy motorkerékpár hirtelen
fékezve meg tud állni
· A kenyereket itt készítik nagyon nagy
mennyiségben.
· Folyadékok mérésének mértékegysége.
Kevesebb mint egy liter. Egy pohárnyi folyadék többnyire 2 egység ebből a
mennyiségből.
· Olyan hely amiből nehéz kijutni.
· Nagy erővel összenyom, ellapít.
· Több egér együttes képe, rajza
· Szeretettel ölelgeti, ringatja,
kedvesen szól hozzá.
· Megbízhatatlan, munkáját hanyagul végző ember:
· A valóságot elfedi. Valami mást mond,
hogy ne tudják meg az igazat :
· A fény mértékegysége. Az a hosszúság
amit egy év alatt tesz meg. Csillagászati mértékegység
e- é
elefánt
By The
author is nickandmel2006 on flickr - Áthozva az en.wikipedia projektből a
Commonsba., CC BY-SA 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2281482
Az elefántoknak három fajtája él a földön . A nagy fülekkel rendelkező afrikai elefánt Afrikában , melynek rokonaik az erdei elefántok, szintén Afrikában élnek. A kisebb fülű elefánt az ázsiai elefánt , Ázsiában él. Ők a legnagyobb szárazföldi állatok ! Mindketten, a régen élt mamutoknak a rokonai.
·
Milyen
fajtái vannak az elefántoknak?
·
Külsőleg
a mi a legjobban észrevehető
különbségük?
érem
Az érem egy kisméretű lapos tárgya amely
egy felnőtt tenyerében elfér. Általában felirattal és az érme síkjából
kiemelkedő díszítést tartalmazó tárgy.
Sporteredmény,
vagy tudományos munka jutalmára készítik és
kapják.
Kaptál
már érmet valamilyen teljesítményedért?
Ismeretlen hosszabb szöveg olvasása
Lázár Ervin: Négyszögletű kerek erdő (3.oldal)
Bent az erdőben aztán kiszuszogtuk magunkat, s megfordultunk.
Lássuk csak, hol az a Szomorúság! Ott volt mögöttünk. De már oszladozott,
foszladozott, sápadozott, halványodott. Eloszlott lassacskán, mint a köd.
- Köszönöm! - mondtam Mikkamakkának.
- Ne köszönd -
nevetett Mikkamakka -, ez a dolgom. Most egy pár napig itt laksz velünk a
tisztáson, s meglátod, utána nem lesz semmi baj.
- Mi az, hogy veletek?
Kikkel? - kérdeztem, miközben elindultunk egy ösvényen az erdő belseje fel
- Jó társaság, ne félj! - mondta Mikkamakka:
- Elsőnek ott van mindjárt Bruckner Szigfrid.
- Az kicsoda?
- Hej, micsoda nagy hírű oroszlán volt! - nézett rám
Mikkamakka.
- Nem hallottál róla?
Artista, főzsonglőr, bűvész, bohóc, balett-táncos. Versengtek érte a cirkuszok.
–
-Aztán?
- Aztán? - mormogott
Mikkamakka. - Aztán megöregedett. Meglassult, meggörbedt, meggyengült. Csak a
nagy hangja maradt a régi.
- Nagyhangú? - Az, az, nagyhangú. De bárcsak mindenki úgy
lenne nagyhangú, ahogy ő! Majd meglátod.
- Hogy került ide?
- Öreg volt, nem
kellett már senkinek. Rá se néztek a cirkuszigazgatók. „Mit akar ez a kivénhedt
fráter?!” - azt kérdezték. Ő meg szomorkodott, csavargott, kujtorgott.
Egy szép este kint ült a város szélén, potyogtak a könnyei.
- S akkor jöttél te - mondtam.
- Igen - nézett rám
Mikkamakka -, mondtam már, hogy ez a dolgom. Jöttem, és elhívtam ide a
Négyszögletű Kerek Erdőbe. Azóta is itt él.
- Kettesben veled.
- Dehogy kettesben.
Itt él Ló Szerafin is, a kék paripa. Ő, tudod, kéknek született. Ami nem csoda,
mert Ló Szerafin lócsoda. Vagyis hogy csodaló.
Csakhogy az emberek nem hisznek a csodákban, a kék lovakban
meg még kevésbé. Mosták, dörzsölték, szappanozták, sikálták szegény Ló
Szerafint. Persze kék maradt. Erre befestették szürkére, pejre, feketére, sárgára.
De egykettőre levedlette a festett szőrt, és újra kéken ragyogott. Akkor aztán
minden kezdődött elölről. Majd náthát kapott szegény Ló Szerafin a sok
mosdatástól. Megszökött hát, s nekivágott a világnak. Bujkált, vándorolt, igen
szomorú volt.
- S akkor jöttél te.
- Igen - mondta gyorsan Mikkamakka.
- Meg aztán itt lakik Aromo is.
- Hát ő?
- Aromo nyúl. Ugrifüles, nagyeszű. Úgy is hívjuk:
fékezhetetlen agyvelejű.
Ő meg, tudod, kint lakott a mezőn. Szabad foglalkozású nyúl
volt. Káposztaszakértő. Egyszer hoz ám neki a postás egy levelet. Azonnal
jelenjék meg itt meg itt, ekkor és ekkor, mert köteles elvégezni a
nyúlfutás-tanfolyamot. El is ment szegény. Egy nagy épületre ki volt írva, hogy
Nyúlfutást Oktató Főtanfolyam.
Oda kellett mennie. Egy bizottság elé vezették. Kövér,
pirospozsgás urak 4 ültek a bizottságban. Aromo éppen mondani akarta, hogy
minek tanulja a nyúlfutást, amikor... a
főkövér már rá is reccsent:
„Na, fusson egy kört!” Aromo futott.
„Rettenetes! - sopánkodtak a bizottság tagjai.
- Hogy dobálja a farát, micsoda rossz lábtartás, ezt a gyenge
technikát!”
Aromo megint mondani akarta, hogy hiszen ő nyúl, de nem
engedték szóhoz jutni.
Heteken át gyakoroltatták. Nyúlfutásra oktatták a kövérek. De
igen elégedetlenek voltak vele. Ilyen rossz tanulójuk még sose volt, ingatták a
fejüket, és három hét múlva előhoztak egy teknősbékát.
„Na, mutasd meg neki!” - mondták, s a teknősbéka fél nap
alatt végigcsoszogott a kerten. „Na, látod, ez az! - mondták a kövérek
Aromónak.
- Ez az igazi nyúlfutás.
Látod, milyen szépen ingatja a fejét, milyen kecsesen rakja a lábát?! Igaz, a
gyorsaságát még icipicit fejleszteni kell, de akkor is így fut egy igazi nyúl.”
Aromo igen mérges
lett, azt se mondta fapapucs, csak zsupsz! átugrott a kerítésen, és uzsgyi
neki, vesd el magad! Isten veled, nyúlfutásra oktató tanfolyam!
A kövérek meg: „Utána, utána, hiszen még nem tud rendesen
futni, fogják meg!” De mire kettőt léptek, Aromo farkincája végét se látták.
Így találkoztam Aromóval. Futott,
mint a nyúl, nyomában a vérebek. - S azóta ő is itt él.
Ki Bruckner Szigfrid?
Miért él a Négyszögletű kerek erdőben?
Milyen színű Ló Szerafin?
Miért társult Ő is Mikkamakkáékhoz?
Ki Aromo?
Miért került Ő is a ebbe az erdőbe?
Ui. Itt van a kézbevehető, felvágható változat is a szóértelemzős feladatnak:
A madárrajz Dobos Flóra 4-es tanuló munkája