(eé) Betűk és olvasástechnika újratanítása 2.


A  második egységnek azért választottam az e- é magánhangzókat, mert  sok gyerek esetében  az  a-á és az e-é  keveredik  olvasás közben. Mivel ez nem a betűtanulás  első osztályos   időszaka- ahol   minél távolabbra tettem épp a keveredés   miatt- hanem egy újratanulási  fázis, úgy gondolom, hogy   az a célravezető, ha minél többször  találkozik a két téveszteni szokott  hanggal/ betűvel. A  gyakorlások  mennyisége összefüggésben van az  ismeret elmélyülésével. Több gyakorlat, jobb eredményt hoz végül.   

Nagyon fontos:

·        A betűk pontos megtanulása

·        betűkapcsolatok olvasása (megállás nélkül  egy-egy kapcsolatot-Ez nehéz, de fontos dolog)

·        Szótagok olvasása (értelemmel bírók és értelem nélküliek)

·        a szótagolás, elválasztás

·        kiválasztott szavak   magyarázata

·        az adott betűhöz kapcsolódóan  rövid ismeretterjesztő szöveg olvasása, értelmezése

·        hosszabb terjedelmű ismeretlen  -irodalmi, vagy ismeretterjesztő- szöveg olvasása, értelmezése

Bemelegítés  ( önálló betűk olvasása)

a  á  e  é  á  é  a  á  é  a  e  e   a  é  á  a  e  é  a  e   á   é   e  

Kéttagú betűkapcsolat olvasása

  áe   ea   ée   ae   áa    ea  áé       ae   ée   éa   áe   ea  

 Háromtagú  betűkapcsolat  olvasása

aeá     éae    aée    eéa    áeá    aeé    éeá    eaé   áéa    eáa   

szótagolt szavak olvasása

e-lem  é-le-lem  e-le-fánt  é-tel     é-tel-hor-dó     é-lés-kam-ra    éb-ren  év-ti-zed    en-ge-dély   e-cset    e-zer-mes-ter  e-ke  é-pü-let  én-ne-kem  é-rem el-é-rem  té-ved  tép-te  te-le-fon  é-kes   é-les   é-des  fé-nyes  feny-ves  fé-szek  fe-le-let  fel-ke-lek  cse-me-ge csem-pe  cse-pe-reg  sze-kér  szé-les  sze-les   te-re-get   ké-re-get sze-re-lő  lé-pe-get Ke-le-men  hegy-te-tő  he-gye-ző ze-ne ren-del  ren-de-lő re-zeg  ke-ring  sze-me-tes  ten-ger ten-ger-part  te-rem-ben vin-né  pe-rec per-cek  pék-le-gény zseb-ken-dő  fel-ké-szü-lés  ken-der   ken-gyel  ken-dő    fé-ke-zés  kesz-tyű

Szótagolás és  szavak értelmezése

tengerfenék ráeszmél  elhever  csélcsap  csengettyű  ecsetel kelepce  felvezet  elkendőz  kelendő telep  lépcső légcső  rendel recept  csemege  fényév   féktávolság  fényez  présel  péküzem  például  dédelget  december   Debrecen  deciliter  deciméter  engedélyez  ellepi  ezüst  elvágyik  elolvad   elporlad  repülőgép  denevér   egres  egeres  lepkeháló  levegő  kesztyűtartó keszkenő őzek  őszek   ősszel megérdemelte  feltekeredett  elkeseredett 

A kiemelt szavak értelmezése

csélcsap  ecsetel  kelepce  elkendőz  kelendő  légcső  fényév   féktávolság   présel péküzem  dédelget  deciliter  deciméter  egres  egeres  őszek

·      a hosszúság egyik mértékegysége, a méternél kisebb a centiméternél nagyobb  10 cm az egy

·      az állatok és emberek azon része  amin a levegő a tüdőbe jut

·      kb 1-2 cm nagyságú zöldes gyümölcs

·      fehér hajúak, az idősebbeknél szokott  kialakulni ez a szín

·      Két jelentésű szó. Az egyik egy tevékenység, bekenése gyógyítófolyadékkal egy  fájó testrésznek. Másik jelentése : érdekes szavakkal , részletesen elmesél egy élményt, eseményt.

·      Olyan áru amit gyorsan megvesznek az emberek

·      Az az útrészt amin az  autó, vagy motorkerékpár hirtelen fékezve   meg tud állni

·      A kenyereket itt készítik nagyon nagy mennyiségben.

·      Folyadékok mérésének mértékegysége. Kevesebb mint egy liter. Egy pohárnyi folyadék többnyire 2 egység ebből a mennyiségből.

·      Olyan hely amiből nehéz kijutni.

·      Nagy erővel összenyom, ellapít.

·      Több egér együttes  képe, rajza

·      Szeretettel ölelgeti, ringatja, kedvesen szól hozzá.

·      Megbízhatatlan,  munkáját hanyagul végző ember:

·      A valóságot elfedi. Valami mást mond, hogy ne tudják meg az igazat :

·      A fény mértékegysége. Az a hosszúság amit egy év alatt  tesz meg. Csillagászati  mértékegység

e- é

elefánt



By The author is nickandmel2006 on flickr - Áthozva az en.wikipedia projektből a Commonsba., CC BY-SA 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2281482


Az elefántoknak három  fajtája él a földön . A nagy fülekkel  rendelkező afrikai elefánt  Afrikában ,  melynek  rokonaik az erdei  elefántok, szintén Afrikában élnek.  A kisebb fülű elefánt  az ázsiai elefánt , Ázsiában él.   Ők  a legnagyobb szárazföldi állatok ! Mindketten, a régen élt  mamutoknak a rokonai.






·         Milyen fajtái  vannak  az elefántoknak?
·         Külsőleg a mi a  legjobban észrevehető különbségük?


érem
Az érem  egy kisméretű lapos  tárgya amely  egy felnőtt tenyerében elfér. Általában felirattal és az érme síkjából kiemelkedő díszítést tartalmazó tárgy. 
Sporteredmény, vagy tudományos munka   jutalmára  készítik és  kapják.
Kaptál már  érmet valamilyen teljesítményedért?
Ismeretlen hosszabb szöveg olvasása
Lázár Ervin: Négyszögletű kerek  erdő (3.oldal)
Bent az erdőben aztán kiszuszogtuk magunkat, s megfordultunk. Lássuk csak, hol az a Szomorúság! Ott volt mögöttünk. De már oszladozott, foszladozott, sápadozott, halványodott. Eloszlott lassacskán, mint a köd. 
- Köszönöm! - mondtam Mikkamakkának.
 - Ne köszönd - nevetett Mikkamakka -, ez a dolgom. Most egy pár napig itt laksz velünk a tisztáson, s meglátod, utána nem lesz semmi baj.
 - Mi az, hogy veletek? Kikkel? - kérdeztem, miközben elindultunk egy ösvényen az erdő belseje fel
- Jó társaság, ne félj! - mondta Mikkamakka: 
- Elsőnek ott van mindjárt Bruckner Szigfrid. 
- Az kicsoda? 
- Hej, micsoda nagy hírű oroszlán volt! - nézett rám Mikkamakka.
 - Nem hallottál róla? Artista, főzsonglőr, bűvész, bohóc, balett-táncos. Versengtek érte a cirkuszok. – 
-Aztán?
 - Aztán? - mormogott Mikkamakka. - Aztán megöregedett. Meglassult, meggörbedt, meggyengült. Csak a nagy hangja maradt a régi. 
- Nagyhangú? - Az, az, nagyhangú. De bárcsak mindenki úgy lenne nagyhangú, ahogy ő! Majd meglátod. 
- Hogy került ide?
 - Öreg volt, nem kellett már senkinek. Rá se néztek a cirkuszigazgatók. „Mit akar ez a kivénhedt fráter?!” - azt kérdezték. Ő meg szomorkodott, csavargott, kujtorgott. 
Egy szép este kint ült a város szélén, potyogtak a könnyei. 
- S akkor jöttél te - mondtam.
 - Igen - nézett rám Mikkamakka -, mondtam már, hogy ez a dolgom. Jöttem, és elhívtam ide a Négyszögletű Kerek Erdőbe. Azóta is itt él. 
- Kettesben veled.
 - Dehogy kettesben. Itt él Ló Szerafin is, a kék paripa. Ő, tudod, kéknek született. Ami nem csoda, mert Ló Szerafin lócsoda. Vagyis hogy csodaló. 
Csakhogy az emberek nem hisznek a csodákban, a kék lovakban meg még kevésbé. Mosták, dörzsölték, szappanozták, sikálták szegény Ló Szerafint. Persze kék maradt. Erre befestették szürkére, pejre, feketére, sárgára. De egykettőre levedlette a festett szőrt, és újra kéken ragyogott. Akkor aztán minden kezdődött elölről. Majd náthát kapott szegény Ló Szerafin a sok mosdatástól. Megszökött hát, s nekivágott a világnak. Bujkált, vándorolt, igen szomorú volt. 
- S akkor jöttél te. 
- Igen - mondta gyorsan Mikkamakka. 
- Meg aztán itt lakik Aromo is.
 - Hát ő? 
- Aromo nyúl. Ugrifüles, nagyeszű. Úgy is hívjuk: fékezhetetlen agyvelejű. 
Ő meg, tudod, kint lakott a mezőn. Szabad foglalkozású nyúl volt. Káposztaszakértő. Egyszer hoz ám neki a postás egy levelet. Azonnal jelenjék meg itt meg itt, ekkor és ekkor, mert köteles elvégezni a nyúlfutás-tanfolyamot. El is ment szegény. Egy nagy épületre ki volt írva, hogy Nyúlfutást Oktató Főtanfolyam. 
Oda kellett mennie. Egy bizottság elé vezették. Kövér, pirospozsgás urak 4 ültek a bizottságban. Aromo éppen mondani akarta, hogy minek tanulja a nyúlfutást, amikor...  a főkövér már rá is reccsent: 
„Na, fusson egy kört!” Aromo futott. 
„Rettenetes! - sopánkodtak a bizottság tagjai. 
- Hogy dobálja a farát, micsoda rossz lábtartás, ezt a gyenge technikát!” 
Aromo megint mondani akarta, hogy hiszen ő nyúl, de nem engedték szóhoz jutni. 
Heteken át gyakoroltatták. Nyúlfutásra oktatták a kövérek. De igen elégedetlenek voltak vele. Ilyen rossz tanulójuk még sose volt, ingatták a fejüket, és három hét múlva előhoztak egy teknősbékát. 
„Na, mutasd meg neki!” - mondták, s a teknősbéka fél nap alatt végigcsoszogott a kerten. „Na, látod, ez az! - mondták a kövérek Aromónak.
 - Ez az igazi nyúlfutás. Látod, milyen szépen ingatja a fejét, milyen kecsesen rakja a lábát?! Igaz, a gyorsaságát még icipicit fejleszteni kell, de akkor is így fut egy igazi nyúl.”
 Aromo igen mérges lett, azt se mondta fapapucs, csak zsupsz! átugrott a kerítésen, és uzsgyi neki, vesd el magad! Isten veled, nyúlfutásra oktató tanfolyam!
A kövérek meg: „Utána, utána, hiszen még nem tud rendesen futni, fogják meg!” De mire kettőt léptek, Aromo farkincája végét se látták.
Így találkoztam Aromóval. Futott, mint a nyúl, nyomában a vérebek. - S azóta ő is itt él.
Ki Bruckner Szigfrid?
Miért él a Négyszögletű kerek erdőben?
Milyen színű Ló Szerafin?
Miért társult Ő is Mikkamakkáékhoz?
Ki Aromo?
Miért  került Ő is a  ebbe az erdőbe?

Ui. Itt van a kézbevehető, felvágható változat is a szóértelemzős  feladatnak:
A madárrajz Dobos Flóra  4-es tanuló munkája