Nemrég ráleltem egy nagyon egyszerű , olcsó számkártyára. Minden mennyiségből 2 van benne. azzal a különbséggel, hogy az egyiken van egy NAP a másokon pedig egy HOLD. Ez tökéletes játékot biztosít arra, hogy a hozzáadást és az elvonást gyakorlatban cselekedtessük. mert azt minden gyerek tudja, hogyha süt a Nap akkor melegebb van és estére hűl a levegő. Így a Nap a hozzáadás, a (meg +) szimbóluma lehet, a Hold : az elvonás, (a ból- ből )- a kivonás - szimbóluma. A számkvartett kártyáit használva egyszerűen előidézhetünk véletlenszerű összeadásokat kivonásokat. Persze kellhet az ujjuk, vagy egy abakusz, vagy számolókorong amin a mennyiségek megjelenítődnek, s melyekkel a tevékenység fizikailag elvégezhető.
Még egy nagy előnye ennek a játéknak, hogy óhatatlanul kerül a gyerek olyan helyzetbe , hogy el kellene még venni, de nincs már elegendő golyó, korong, ujja a sorban. Még nem vezetem be a negatív szám fogalmát, hiszen ez most egyáltalán nem téma, de utalok arra, hogy bizony van amikor 0 foknál hidegebb van és megfagy az utcán a pocsolyában a víz, Vagyis útmutatást kap, hogy a 0-nál lehet hűvösebb is és akkor jön sapka, sál, csizma és hógolyózás. Egyenlőre nem kell ennél több számára. Ez a játék is azok közé tartozik amiben gyakorlatot szerez, valami érdekes dologból bevésődik a szituáció, amit majd csak fel kell eleveníteni, mikor a negatív számok fogalma lesz a témánk.
Ez az egyik legfontosabb tevékenység, mert így válik érthetővé, evidenssé számára, hogyha azt hallja (olvassa később) egy szám végén, hogy MEG : az azt jelenti, hogy többnek kell lenni az új mennyiségnek. Vagyis hozzá kell adnia az eredeti mennyiséghez! Ha meg azt hallja (olvassa) egy szám után, hogy BÓL-BŐL akkor a mennyiséget csökkenteni kell! Amíg e a két toldaléknak értelme , jelentése és jelentősége nem rögzül benne készség szinten addig nem tudja a két műveletet megkülönböztetni egymástól!
A metematika egyik legfontosabb alkotó eleme
a pontos , értő figyelem,
a jó szövegértés,
ami nem megy pontos,
értő olvasás és figyelő hallás nélkül
-------------------------------------------------------
A fenti játék után jöjjön egy egyszerűbb (pihentetőbb) tevékenység.Egyszerű mert csupán 10 színes fa elemből kell kiválasztani 5-öt. (nem kell természetesen újonan beszerezni az "alapanyagot" Én most az unokák egyik hiányos , de kiskorunkban sokat használt játékában láttam meg a lehetőséget arra, hogy pihentetés képpen egy egyszerű(nek látszó ), fantáziára építő választásos játékot csináljak belőle, amelyben 5 elemet kell kiválasztani, de legfőképpen azt megfogalmazni, hogy az 5 elem milyen összetételből áll .
Mondhatnám úgy is, hogy, hoyg az 5-öt hányféle bontásban lehet előllítani ebből a 10 elemből?
Nagyon sok a variciós lehetőség (ami a metematika már egy magasabb szintje) de természetesen itt még ez szóba sem jön, csak tapasztalatokat szerez, hogy ebből a pár elemből, milyen sokféle képpen választhat ki 5 elemet. Elég egyenlőre 2-3 megoldást kérni tőle, viszont fontos része ennek a feladatnak, hogy tudja megfogalmazni pontosan,. milyen elemekből állt össze a megoldása!
Pl: 2 egyforma sárga ( háromszög) meg 1 zöld (híd vagy alagút forma) , és még 2 pöttyös (háromszög). 2+1+2
De ugyanez a választás felsorolható úgy is, hogy 4 háromszög meg 1 híd. (ha csak a formákat vesszük és a színeket most nem tartjuk fontosnak. 4+1
És lehet egy harmadik megfogalmazásban is helyes,: 1 zöld, meg 2 citromsárga meg 1 narancssárga és 1 piros falap.
1+2+1+1+1
Ne féljünk régi hiányos logikai játékokat újra felhasználni. A már megunt, kiselejtezett kisgyerek játékok remek lehetőségeket kínálnak a számlálás, válogatás, bontások , halmazok, relációk tartalmi ismeretének biztossá tételére, miközben a számlálás, mint a számfogalom kialakítás alapja is folytonosan gyakorlódik.
-----------------------------------------------------------
Ez a játék is sokáig használható a hiszen a 9-es számkörig van benne mindig új és új lehetőség.
-----------------------------------------------------
Mennyi számláláson, és összadáson, kivonáson van már túl a játékok lejátszásával a gyermek, anélkül, hogy egyetlen "SZÁMOLÁST is " elvégzett volna.
Valójában pedig folyamatosan számlált,
műveleteket végzett,
matematika megfogalmazásokkal fejezte ki gondolatait,
tapasztalatait.
Azt még nem írtam, hogy minden eddigi játék játszahtó messenger, vagy classroom-ban is. A digitális lehetőség között is tökéletesen működik. Én ezt az unokámmal, a Covid zárlat idején tökéletesen kikisérleteztem, használtuk a közös játék megteremtésére. Pl ennél az utóbbinál Ő választott a képernyőn keresztül meg megmutattam az eredményét döntésének, mert én kiraktam a valóságban. Kártyajátékoknál dobókockázásnál is tökéletesen működik a dolog. Valójában a keze, 1-2 dobókocka , számolókorong vagy abakusz elég tárgyi feltétel a gyerek részéről. A többi a képernyőn keresztül már megoldható virtuálisan is.
-----------------------------------------------------