Játékokkal : a 2-es ,3-mas számfogalom kialakításáért 2. rész

Nemrég ráleltem egy  nagyon egyszerű , olcsó  számkártyára. Minden mennyiségből 2 van benne. azzal a különbséggel, hogy az egyiken  van egy NAP  a másokon  pedig egy  HOLD. Ez tökéletes játékot  biztosít arra, hogy a hozzáadást és az elvonást  gyakorlatban cselekedtessük. mert azt minden gyerek   tudja, hogyha  süt  a Nap akkor melegebb van és estére  hűl a levegő. Így a Nap a hozzáadás, a (meg +)  szimbóluma lehet, a Hold : az elvonás, (a ból- ből )- a kivonás -  szimbóluma. A számkvartett  kártyáit használva egyszerűen előidézhetünk  véletlenszerű összeadásokat kivonásokat.  Persze  kellhet az ujjuk, vagy  egy abakusz, vagy számolókorong amin  a mennyiségek  megjelenítődnek, s melyekkel a tevékenység fizikailag elvégezhető.  

Még egy nagy előnye  ennek a játéknak, hogy óhatatlanul kerül a gyerek olyan helyzetbe , hogy el kellene  még venni, de  nincs már  elegendő golyó, korong, ujja a sorban.  Még nem   vezetem be  a negatív szám  fogalmát, hiszen ez most egyáltalán nem téma, de  utalok arra, hogy bizony  van amikor 0 foknál hidegebb van  és  megfagy az utcán a pocsolyában a  víz, Vagyis útmutatást kap, hogy a 0-nál lehet  hűvösebb is  és akkor jön sapka, sál, csizma és hógolyózás. Egyenlőre  nem kell ennél több számára. Ez a játék is  azok közé tartozik amiben gyakorlatot  szerez, valami érdekes dologból bevésődik a szituáció, amit majd csak fel kell eleveníteni, mikor  a negatív számok fogalma lesz a témánk. 

Ez az egyik legfontosabb tevékenység, mert így válik érthetővé, evidenssé  számára, hogyha  azt hallja (olvassa később)  egy szám végén, hogy  MEG : az azt jelenti, hogy többnek kell lenni az új mennyiségnek. Vagyis  hozzá kell adnia  az eredeti mennyiséghez! Ha  meg azt hallja (olvassa)  egy  szám után, hogy BÓL-BŐL akkor  a mennyiséget csökkenteni kell! Amíg e a két  toldaléknak  értelme , jelentése és jelentősége nem rögzül benne készség szinten  addig  nem tudja  a két  műveletet megkülönböztetni egymástól! 

A metematika egyik  legfontosabb alkotó eleme 

 a pontos , értő figyelem,

 a jó szövegértés, 

ami nem  megy  pontos,

 értő  olvasás és  figyelő hallás nélkül 


-------------------------------------------------------

A  fenti  játék után jöjjön  egy  egyszerűbb (pihentetőbb)  tevékenység.Egyszerű mert csupán 10 színes  fa elemből  kell kiválasztani 5-öt. (nem  kell  természetesen újonan  beszerezni az "alapanyagot" Én most az unokák egyik hiányos , de kiskorunkban sokat használt  játékában láttam meg a  lehetőséget arra, hogy pihentetés képpen  egy egyszerű(nek  látszó ),  fantáziára építő választásos   játékot  csináljak  belőle, amelyben 5 elemet kell kiválasztani, de legfőképpen  azt megfogalmazni, hogy  az 5 elem milyen összetételből áll  .  

Mondhatnám  úgy is, hogy, hoyg az 5-öt  hányféle  bontásban lehet előllítani ebből a 10 elemből?

 Nagyon sok a variciós lehetőség (ami  a metematika  már egy  magasabb   szintje)  de természetesen itt még ez szóba sem jön, csak  tapasztalatokat  szerez, hogy ebből a pár  elemből,  milyen sokféle képpen választhat ki 5 elemet. Elég egyenlőre  2-3  megoldást kérni  tőle, viszont   fontos része ennek a feladatnak, hogy  tudja   megfogalmazni pontosan,. milyen elemekből állt össze a megoldása! 

Pl: 2 egyforma  sárga ( háromszög) meg 1 zöld (híd vagy alagút forma) , és még 2 pöttyös   (háromszög).  2+1+2

De ugyanez a választás felsorolható úgy is, hogy 4 háromszög  meg 1 híd. (ha  csak a formákat  vesszük és a színeket most nem  tartjuk fontosnak. 4+1

És  lehet egy harmadik megfogalmazásban is helyes,: 1 zöld, meg 2 citromsárga meg 1 narancssárga és 1 piros  falap. 

1+2+1+1+1

 Ne  féljünk régi  hiányos  logikai  játékokat  újra felhasználni. A már megunt,  kiselejtezett  kisgyerek játékok  remek  lehetőségeket kínálnak a számlálás, válogatás, bontások  , halmazok, relációk tartalmi ismeretének biztossá tételére, miközben a számlálás, mint  a számfogalom kialakítás  alapja is  folytonosan   gyakorlódik. 

-----------------------------------------------------------



Ez a játék is sokáig használható a hiszen a 9-es számkörig  van benne mindig új és új lehetőség.

-----------------------------------------------------

Mennyi  számláláson,  és összadáson, kivonáson van  már túl a játékok lejátszásával a gyermek, anélkül, hogy  egyetlen "SZÁMOLÁST is " elvégzett volna. 

Valójában pedig  folyamatosan számlált,

 műveleteket végzett, 

matematika  megfogalmazásokkal fejezte ki gondolatait,

 tapasztalatait. 

Azt még nem írtam, hogy minden  eddigi játék  játszahtó messenger, vagy classroom-ban is.  A  digitális  lehetőség között is tökéletesen  működik. Én ezt az unokámmal, a Covid zárlat idején  tökéletesen kikisérleteztem, használtuk a közös játék megteremtésére. Pl ennél az utóbbinál Ő választott a képernyőn keresztül  meg megmutattam az eredményét  döntésének, mert én kiraktam a valóságban. Kártyajátékoknál dobókockázásnál is tökéletesen működik a dolog. Valójában a keze, 1-2 dobókocka , számolókorong vagy abakusz elég   tárgyi feltétel a gyerek  részéről. A többi a képernyőn keresztül  már   megoldható virtuálisan is. 

-----------------------------------------------------

Még egy  játék a  fenti Smart : Duo puzzle  nevű  játék, kártyáinak felhasználására.

A matematika tanítás a során vannak olyan neuralgikus  pontok  mint  a  becslés   fogalma. Az  esetek 99%-ában a gyerekek , miután  rájönnek, hogy megúszható ez a procedúra, ha  nem  végzik el a számítás előtt, hanem  a becslésre kijelölt mezőbe a kerekített értéket írják be ,.Erre  a tapasztalatra  persze adekvát válasz lehetne a pedagógia részéről, hogy a kettőt  nem kéri ugyanabban a feladatban, de rendületlenül ragaszkodik hozzá a feladatlapjainak, holott teljesen értelmetlen ezt íg  csináltatni. 

A becslére - mint   gondolkodási  struktúrára  ugyankkor  nagyon is szükség van, de  nem önmagában, hanem annak leellenőrzésével párban, hogy  helyesen  vagy tévesen  becsültük-e meg egy halmaznyi mennyiséget. 
Az  ellenőrzéssel együtt fejlődik  becslési  képességünknek,  A becslési stratégiáink,  képességünk   igen hasznos  gondolkodási struktúra  az élet sok területén.  Egy önmagunkkal is folytatott "verseny" , Ezért mikor a  2 fogalma már jól rögzült  magunktól  elkezdjük pl párosával számolni az adott mennyiséget,  hogy , minél pontosabb legyen a becslés eredménye. Érdemes  magunkon megfigyelni, hogy a következő képeknél, hogyan    "működünk"  A gyerek is így, vagy hasonló módon  próbál segíteni  magán. hogy minél jobban "tippeljen".

 A gyerekek úgy  élik meg, hogy ez  egy könnyű játék, Nem kell számolni gondolják, miközben  igen komoly  struktúra kialakítás van a gondolkodásban ezen egyszerű, játékos  keretek között.  Különösen  ha az előbbi  feladat utáni "levezető" gyakorlatnak szánjuk.  A saját  választós  tevékenysége  során, már   tudatosult bene, hogy vannak olyan tulajdonságok amik az rermekül párosíthatók. Így ez  transzformálódik ide is, megkönnyítve ( tudatosabbá téve) a párosításos  gondolkodást a becslés során. 
 
Ehhez már korábban is szerzett  "előképzettséget" amikor a színdobásos  feladatban  párosával kértem a lapok egymás alá rendezését . Tehát láthatóan  a játékok felépítése egymást erősítő folyamatok szerint  rendeződik, s ez  teszi hatékonnyá. 

---------------------------------------------------

S még egy  fontos dolog!. Nem kell mindig  új játékot  kitalálni,  megvenni, mert  a régi, már megunt, olykor  hiányos    játékok  új szempontok szerinti  használata bőven jó a céljaink  elérésenek megvalósítására. 

S ez nagyon  is megegyezi Freinet  pedagógiának  szellemiségvel. Mindig is azt  hangsúlyozta, hogy a környezetünket  használjuk  a tudás  bővítésének kiinduló pontjáva.