Játékokkal : a 2-es ,3-mas számfogalom kialakításáért 1. rész

Ha  egy kisgyerek elég sokat  társasjátékozott 2-6 éves kora között akkor  készségszintre elsajátította legalább a dobókocán lévő pontok  értékeit , s képes leszámolni egyesével az adott mennyiséget 6-ig.  Ha ez nem történt meg, és  pótolni kell, mielőtt magasabb szintre léphetnénk. Esetleg ha csak szeretnénk megállapítani, hogy milyen alappal  rendelkezik egy-egy gyermek akkor a következő játékok  remek  lehetőséget nyújtanak erre. 

Ahhoz hogy  1-ről a 2-re  jussak,- majd  tovább  a következő mennyiségre  szép sorban - én a játékot pontosabban az előző bejegyzésben már  ídézett aranyszabályt követve  a cselekedtetést tartom  célravezető módszernek. 

Persze, hogy  milyenek  ezek  a játékok pontosabban  cselekedtető feladatok azt  sok távolabbi cél határozza  meg, ami első  látásra  talán  észre  sem vehető, mert csak egy egyszerű játéknak  tűnik. 

A  fejlesztés  a fejlődés  lényege azonban pont akkor  történik meg, amikor a játék, vagy tevékenység  - -  sokadszori   ismétlődése  során a gyerekben  megtörténik a változás. 

Változás  a játék  időtartamában      (jelentősen  lerövidül, mert  a döntési  szituációkra adott  válaszai  gyorsabbak, mint  korábban)

Változás  a megoldásokban       (mert  magától kipróbál  a korábban szokásos  megoldásoktól eltérő  válaszokkal  eredményes lenni. Mer letérni a korábbi  bevált sémáitól. Újítani akar. Vagyis  fejben elkezd  már  másként  gondolkodni Egy játékszituációban ez könnyebben  elérhető, mint lapokon lévő feladatokkal.

Ehhez  pedig  az kell, hogy a játék, vagy tevékenység  időszaka tartalmazzon  stabilan  megmaradó  elemeket, szabályokat. Ugyankkor  ha a fent említett változások megtörténnek,  - s az  időráfordítás felére  csökken, akkor  nem hagyom még el  ezeket a játkokat, tevékenységeket, hanem a bevezetek egy új  játékot, tevékenységet,  a  felszabadult  itőtartam felhasználására. 

Így sosem lesz  unalmas, mert mindig van  benne  új elem,  de  van elég idő a szokott feladatok, jártékok  gyakorlásával az általam  fonotsnak  ítélt ismeret megtanulásra is. Az új elemek, mindig csak  kicsi részei legyenek az egész ráfordított időnek. Akkor  kapunk stabil alapot, ha a legfontosabb dolgok állandóan  részei az óránknak. (mindaddig, míg meg nem haladta már a gyermek,  vagyis  (mondanám :)  a könyékén jön már ki.

Ha  hagyunk elegendő  időt a tanulási folyamatban a tudássá érésre , s nem akarjuk  mindeféle extrákkal elkápráztatni magunkat - akkor stabil tudás lesz az eredménye, amire fel lehet építeni - sokkal gyorsabban , mint  gondolnánk ( a kezdő időszak időráfordításából  következtetve ) az analógiákat, és  a matematika  anyag magasabb szintjeit. 

Én nagyon  kedvelem, ha  a feladatban a  véletlennek szerepe van. Mert ez önmagában váratlan  helyzeteket eredményez, ami ugyankkor  nem köthető a felnőtthöz hanem a játék része. Azaz  egy  másik lelki állapotra  helyeződik át  a gyakorlás. 

Ezt legegyszerűbben  dobókocka-dobással lehet elérni. Hiszen az1 után jöhet 4 vagy 6  vagy újra   az 1 is. Ismerős és ismeretlen   megoldások kerülnek  elé. Lesz amit könnyen   megold, de  a másikon  már  gondolkodnia  kell. Ezzel sokat fejlődik -nemcsak a számolásban, hanem önmaga   energiáinak mobilizálásában. Saját maga megtapasztalja, hogy  rajta múlik az eredményesség, átéli, megéli,hogy  a befektett energia  a tudásában meglátszik. Ő saját maga az előrehaladásának az  előidézője. Mint ahogy a felállás, járás is a saját  eredménye. Más nem tudta  helyette elérni. Azért, hogy eljuthasson a a szobában egyik helyről a másokra  Neki kellett lépkedni. 

Meggyőződésem, hogy ez az eredményorientáltság megvan, megmarad minden gyerekben, csak  lehetőséget kell adni ahhoz, hogy  saját maga  eljuthasson egyik szintről a másikra. 

Ehhe segítenek az alábbi egyszerű játékok, sokszori  újrajátszása

Állatok  vonatozása. (oda -vissza) játék 

 Eleinte 2-szer, 3-szor a bemelegító  játékként,  Később már csak 1-szer az elején és 1- szer a végén a foglalkozásnak

A  gyerek számára nem tűnik fel, de  nem véletlen a  3 ablakos   kocsik sora a játékban. A hármas  számfogalom  -bontás, egyenlőség  fogalmának cselekedtetéses  tanulása  a célja Ő csak  annyit  tud, hogy  dob valmennyit, és annyni állatott kell  berakni a vonatba amennyit a dobókockával  dobott. . (eleinte még  csak számlálgatással persze) Nyílvánvalóan a kedvenceit  veszi majd előre, s csak utána jönnek a többiek. De ezzel semmi gond. Mint ahogy azzal sem, hogy  az  első időkben ragaszkodik a megszokott megoldások pl ha  3-ast dob akkor  háom egyforma  állatot  helyez  fel a lapra.  A  dobások véletlenszerűsége  úgyis  eredményez előbb -utóbb olyan szituációt, hogy bontással lehet csak  megoldani a helyzetet. Így Ő maga fedezi el.hogy  lehet másképp is gondolkodni ugyanarról a három pöttyről  , mint  korábban.  (Lehet, hoyg első alkalommal  segíten kell ötlettel) deez  valódi   felfedezés, lesz a számára. Olyan új  út a gondolkodásában, az  hogy  a sémákon kívül  vannak más   jó megoldások is, amely  megalapozza a  későbbiek "saját "  felfedezéseit, s nagy szavaknak tűnhet de   a matematika szépségének megérzését is. S  bárhányszor  játszuk el  a vonatoztatást, mindig  más lesz mint az előző, vagy  azt megelőző. Minden egyes  játékban  megerősödik a hármas  számfogalom  valamelyik  eleme, ( bontott vagy teljes   mennyiség  fogalma), míg annyira   bevésődik  az 1, 2, 3 fogalma, hogy a korábban 15-20 perces  játékidő lecsökken 5-8 percre. Anélkül, hogy egyszer is  unalmas lett volna, a bevésődés megtörténik. 


A játék maga  kitekintés ad -a   dobókocka értékei miatt a nagyobb  mennyiségek  felé- , ami jó alapozója  lesz a későbbi 4-es-5-ös-6-os  számkörnek. Amit már nem ezzel a játékkal fog begyakorolni , megtanulni. hiszen addigra  ezt  már  meghaladja. Ezért  új szituációval  keltem  fel najd  újra az érdeklődését ha a következő szintre lép- 

-----------------------------------------------------------

Egyszerű , pihentető  játék, -de nagyon fontos  gyakorlat- ha   mindketten felválta  dobunk  dobókockánkkal (pl.: 5-5-t)  Aki nagyobb értékűt dobott egy piros korongot kap. a másik  semmilyent. Viszont  ha  egyforma  dobás lett belőle, akkor mindketten egy kék korongot  kapnak.  Az  a győztes akinek több piros korngja van a  végén. Ezzel a mennyiség azonosítása és realáció gyakorlása is  folyik észervételenül.

 Még nem kell megnevezni. Majd visszautalunk erre  a játékra amikor a reláció mint  szó megtanulásánál, megértésénél tartunk. Egyenlőre  csak bevésődik, hogy 3  több mint a 2. s ez bőven elég most. Ebből  lehet többet is egymás után  lejátszani, mert gyors és látványos eredményt ad. Tanítja  a győzelem és vereség  elviselést is,  ami szintén fontos. hiszen  senkinek sem megy  minden elsőre   tökéletesen.  Ahhoz sok   kudarcon / tévedésen keresztül vezet  az út. 


------------------------------------------------------------

Az  újabb játékhoz  elég 2  dobokocka és  egy kiszuperált, adott esetben hiányos puzzle készlet. Melynek a hátoldalát  fogjuk használni.  A 2 dobokocka egyikét  kicsit át kell  alakítani, úgy, hogy  a pontok fölé  egy piros, egy zöld, egy  sárga ,és egy  kék négyzetet ragasztunk. A maradék 2 oldalára pedig  egy -egy olyan  lapocskát, amin mind  a négy  szín megjelenik. 

A pontozott és  színezett dobókockával egyszerre  történik a dobás .A szín megmutatja, hoyg miylen  színű lapot kell elvennónk a halomból, a menyniset meg a pontozott  dobókocka  mutatja.

Itt is  érdemes mondjuk 8-10  dobásban  maximálni a játékot. ( Négyen  is játszhatják egyszerre, úgy, hogy egymás után mindenki  dob mindkét   kockával és  annak megfelelően veszi ki a lapokat a  maga számára. 

A végén jöhet az összegzés. Kinek milyen színből volt  a legtöbb lapja?  Így biztos, hoyg  mindenki  győztes lesz valamelyik  színből, mert  aki már egyben nyert az már  nem vesz részt a következő színek "versenyében" Én ajándéklapokat is készítettem jutalomként de ez el is hagyható . Ha csak a tanítványunkkal játszunk akkor lehet, úgy is játszani, hogy Ő dob az egyik dobókockával és mi  a másikkal, viszont csak Ő vesz ki lapokat. S azokból alakul ki végén a  színek sorrendje. 

Ha  csak  Ő vesz részt a színek válogatásában. érdemes kérni, hogy 2-es  oszlopokban rendezze  maga  előtt a színes llapokat. Egyrészt így  vizuális (mint egy  grafikonnál) azonnal látható lesz melyik szín hogy áll? Másrészt  jó lesz ez a rendszer a  páros számok témakörben később, mert addigra, már "kezében lesz" ennek a fogalomnak a tartalma.