Számfogalom :Hogyan jussunk 1-ről a 2-re?

Úgy 50- 60 évvel ezelőtt legalább is az nem volt  kérdés, hogy  kinek kell lerakni ezeket az alapokat, mert  egyértelmű volt, hogy  általános iskola  első osztályában tanítónak. Mint ahogy  ezt megelőzően 350 éven át is.

 Ez mára  már a felősség-áthárítás területe  lett.  A szülőktől kezdve, az óvónőkön át  a fejlesztő pedagógusokig, sokfelé  " megosztott" területe  lett a "matematika oktatásában". S igaz az a mondás, hogy sok bába közt  elvész a gyerek. Ha senkinek  sem a felelőssége egyértelműen akkor mindig át lehet passzolni a nem-tudás tünetét másra.

Ez a bejegyzés kifejezetten azoknak a pedagógusoknak és  szülőknek íródik, akik úgy gondolják, hogy  bíznak  magukban - elszántság, energia és  becsvágy terén is , és maguk akarják az energiát  befekteteni ebbe   munkába, s nem hagyják másra   ezt a fontos  ALAP- LETÉTELT. 

Garantáltan sok munkát kell belefektetni, viszont az eredménye nem egy hézagos, düledező  matematikai  ismeret  lesz, hanem  nagyon stabil, biztos  alap, amire   már felépíthető a matematika  minden csodája, akinek ez lesz az útja az életében. Akinek meg "csak" hétköznapi szinten  lesz szüksége a  számok használatára, legalább  mindenkor  bízhat a a 2x2 józanságában. 

Egy másik blogombam, már évekkel ezelőtt írtam erről, s  a top-listán van azóta is. Gondolom nem  véletlenül. hiszen a legtöbb  gond  az  alapokkal van.  Ezért egy részét  bemásolom ide, de a teljes  bejegyzés is   az alábbi linken  elérhető

https://diszcalkulia-lexia.blogspot.com/2012/04/szamfogalom-kialakitasa-regen-es.html

A tanítók enciklopédiája  az 1900-as  évek elején ilyen egyszerűen megfogalmazott, 

lényegre törő  módszertani  útmutatást adott a  tanítóknak ! 

Nem  csoda, hogy tisztában  is voltak azzal, hogy hogyan kell, milyen lépések sorozatával kell  felépíteni egy  szám (mennyiségi, absztrahált) fogalmát.  Nem  egyesek használatával, mások mellőzésével kedv szerint, hanem egymásra épülő, építő rendszerként. 


  1. Cselekedtetés 
  2. fogalalomkialakulás , 
  3. majd utána annak szemléltetésével és
  4.  változatos további gyakorlásával 
  5. létrejön  a számfogalom.
A diszcalkuliásnak kinevezett tanuló esetében pont ez a folyamat hiányos, akár a kezdetétől vagy valamelyik fázisától van problémája a gyereknek.

 Körülbelül 400 év óta. ebből bő 370 éven át azzal foglalkozott az oktatás kutatás - és irányítás, hogy  hogyan lehet  ezt a folyamatot  minél hatékonyabbá tenni.

                           Comeniustól, (1592-1670)
                                                 Pastalozzin  át (1746- 1827)
                                                             egészen dr. Beke Manó (1862-1946) egyetemi tanárig.

S kicsiszolódott
  a természetes  tanulást, 
előrelépést követő 
és leképező -folyamatrendszer!

 (cselekedtetés, fogalomalkotás, gyakorlás, által eredményezett tudás egysége).

Nem is volt  ezzel különösebb  probléma egészen a 70-es derekáig. Jól átgondolt, egyszerű eszközök segítségül  hívásával  (golyós számoló, pálcikák, korongok ) egy év  alatt a legszegényebb, vagy leghátrányosabb  környezetből  jövő diákok is elsajátíthatták - persze szakszerű tanítói vezetéssel- a 20-as számkört. 
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
  1. Cselekedtetés 
  2. fogalalomkialakulás , 
  3.  változatos további gyakorlás
Erre  adok  most  sok  hasznos, egyszerű , változatos,   otthon  előállítható , cselekedtető, fogalomkialakító, gyakorlást biztosító (akár  régi használt játékok   újrahaszosításával ) "JÁTÉKNAK"  látszó tevékenységet. Nem ötletbörze, rendszer  van benne.  Minden egyes  eleme  a következő lépést alapozza meg. Nem öncélú játszadozás, -mégha annak is látszik- ALAPOK LERAKÁSA , a következő fokozat  eléréséhez 


Az 1 mint mennyiség. 

Miből van egy ? 

No ez a kérdés így biztosan nem érthető egy kisgyerek  számára,de ha rákérdezünk, hogy  hány  Nap van  az égen,  tudni fogja, hogy  mire is  gondolunk az egyet illetően. S elkezdhetünk  máris  gyűjteni sokmindent  amiből éppen  egy van körülötte, rajta. Pl az orrát tekintve. S  máris ott vagyunk, hogy van amiből viszont kettő van neki (szem , füle, karja stb) S van amiből  viszont  csak egy- Ez a beszélgetés megalapozza, hogy az, hogy  valamiből egy van, az nem jelenti azt, hogy  mindenre  ez igaz. 
S az is  kiderül számára, hogy a " számok / mennyiségek" világához  a szavak útján jutunk  közel.
 
Itt most egy  korábbi   bejegyzésemet  linkelem be. mert  az első lépések megtétele nem változott gondolkodásomban , gyakorlatomban  az eltelt évek  alatt. Csak  bővítettem, gazdagítottam, de  rendszerében, felépítésben nem változtattam.  Hogy milyen  gyakorlatokkal bővítetettem az majd   a következő  bejegyzésben lesz látható.
A számoldal  megtekintésével, átbeszélésével kezdődik az egész folyamat 

 
Miből van egy a képen?
egy fecske nem csinál nyarat a közmondás szerint.de jelez!.
egy szelet pizza sok gyerek kedvence,
egy lapát amin a pizza van
egy paradicsom,
egy retek ami egér formájú
egy szelet sajt
egy vízcsepp a levélen
egy  földgömb amiből tényleg csak egy van  a világon
egy házikó
egy gyerek aki tanul
egy fadarab amit sárkánnyá lehet változtatni  festékkel
egy eper
 
és sok egyes  szám kisebbek nagyobbak. színesek

Ha  jól megfigyelte a lapot, fordítsuk le, és  próbálja így felsorolni  amit látott. Nem lesz teljes. lehet, hogy csak egyre emlékszik. Ez így természetes! De  ha újra megnézni, és  lefordítjuk, s megkérdezzük mire  emlékszik,  már többre  fog emlékezni! Egyúttal -anélkül, hogy bármit is mondanánk- tudatosul benne, hogy a figyelmét jobban kell  koncentrálni, mert nem mindegy mire emlékszik. Figyelem  nélkül  nincs  tanulás. S  tudatos  figyelem kialakítása  épp oly  fontos, mint  maga  a tanulandó. Nem megy egyik  napról  a másikra. Kondicionálni kell, tanulni, gyakorlni kell ezt is ! De nem fegyelmezéssel, hanem olyan szituációk teremtésével amiben Ő nem érzi feszültnek magát . Ha ő csak magának  számolhat el a kudarcával, az  bőven elég hajtóerő. S meg fog tenni mindent azért, hogy legközelebb  eredményesebb legyen. A tanulási , haladási, fejlődési vágy  mindenkiben benne  van. Hogyan  tanulna meg  megfordulni, felállni, járni, beszélni ha nem lenne  valami  belső  fejlődési vágya? Ezt a  fejlődési vágyat  csak jegelni, lehet, előállítani nem , az iskolában, de  az élet egészében is.
 Érdemes  a feladok végén. újra  elővenni ezt a lapot, s  elvégezni  újra a megfigyelős. viszszaidézős   feladatot. Egyrészt biztosan eredményesebb lesz, benne , mint korábban, de legalábbis nem lesz rosszabb és ez már önmagában pozitív  visszacsatolás  neki saját magának. ( s persze nekünk is). Másrészt  erősíti, hogy a szándékos  figyelmet tanulni. gyakorolni kell. 

 munkáltató oldal (ami  több lapon is  folytatható)

A felső részre a kivágott számjegyek kerülnek
alá pedig képek amiken  mindenből egy  valami  szerepel.
 
Üzletek reklámújságai  remekül használhatóak  erre a gyűjtögetésre. S  közben  rögzül mélyül  a mennyiség  fogalma is. Ami az egynél  triviális, de  a későbbiekben már  nem ilyen egyszerűen megoldható  feladat lesz. 

Fontos, hogy az általa választott képekre kérdezzünk rá! Nem az összesre  feltétlen, de   párra mindenképpen, hogy  tudjunk  beszélgetni a  választása kapcsán arról ami számára  fontos volt a döntéshozatalában. Miért épp azt választotta, mi tetszik  neki  benne? 
Kapcsolatba  kerülhetünk így az Ő  világával. Ha látja. hogy érdeklődünk iránta, akkor  bizonyosan  javulni fog  a teljesítménye is.  Megerősítést kap, hogy ez  fontos feladat  volt, amit Ő teljesített is!