Mennyit és meddig játszunk a számfogalom eléréséhez? + egy új játék

 Sokat, természetesen .

Alkalmanként 2-3 játék is szükséges egyazon gyakorlatsorból,

Így 4-6 alkalom  után már látható eredményei lesznek a 

tapszatlatszerzésnek a gyerek  gondolkodásában.

Milyen eredményekről beszélhetünk ha  formálisan, füzetbe vagy papírra nem  leírt  összeadások , kivonások történtek?

Pl tudássá válik benne, hogy  a 2 mit is jelent - mert maga jön rá a tapasztalatai alapján. Vagy  rájön, hogy a  3 lehet  2 és 1  elem együtt, vagy 3  különböző elem együtt, (utazós játék állatkáinál pl). A golyós számolóval végezve a hőmérséklet  kártyajátékot, konkrét tapasztalatot szerez , hogy mi az amikor  semmi nem marad , vagyis mi a  0  fogalma.  , sőt arról is, hogy van amikor  nincs  elegendő golyó a kivonás műveltének elvégzésére.  S arról is, hogy a hozzáadással növekednek a golyók számai a sorban. 

S legfőképp azt is   megtapsztalja, hogy  vannak kifejezések, (-meg, ból-.-ből) amik mindig  ugyanazt  jelentik, ugyanazt kell  megtennie. a golyókkal, koronggal, fakockákkal.  bármilyen mennyiséget is kap a feladatban, 

Átérzi, hogy  a tudásának  gyarapodásával egyenes  arányban csökken a feladatok elvégzésének ideje is. Vagyis Ő maga (figyelmével, beletett munkájával ) tudja  hatékonyabbá a tudás megszerzését. Ez hatalmas belső erőt, kitartást  tud eredményezni,a z élete  más  területén is  nemcsak a  matematikában. Járni beszélni-természetes úton tanult  meg, de  mostmár elég nagy ahhoz, hogy tudatosoljon benne, hogy az eredményessége olyan új területen is  elérhető ami szavakba, jelrendszerekbe ágyazva  van előtte.

Ideje viszont  -a már említett 8-10 gyakolat után- leírni papírlapra, vagy  füzetbe, SZÁMOKKAL és  MŰVELETI JELEKKEL, hogy mi mindet  tanult meg a  játékok során a 2-es 3-as  számkörből..

Legelőször   azt, hogy amit  kimond szavakal,  azokat le lehet "fordítani" jelekre, számokra. Ez nagyon  fontos, mert  a későbbi szöveges feladatok , nyitott mondatok megoldának az a kulcsa, hogy amit  olvas vagy hall, hogyan tudja  számokkal, jelekkel  MEGJELENÍTENI ! Ezért mindenképpen mutassuk meg, hogy  mennyivel takarékosabb,  a számokkal, műveleti jelekkel zörténő kommunikáció, mintha  mindent  betűkkel leírnánk. 



Pl azt , hogy 1+1 = 2

                     1-1  = 0

                     2-1  = 1

                     2-2  = 0 

                     2+1 = 3   és      1+2 = 3

                     3-1  = 2

                     3-2  = 1

                     3-3  =  0

Ez  az Ő szemében  biztos tekintélyes  mennyiség lesz, mert tudásának "listája" Olyan tudásának, amiért ő saját maga   dolgozott meg!   Nem megtanult kívülről egy számtanfeladatot az eredménnyel  együtt, mint  egy verset, hanem a részévé vált a világról szerzett tapasztalatainak. Hiszen verset, mondókát eddig is meg tudott tanulni. Ez azonban teljesen  más. 

S volt még egy nagy hozadéka ennek az időszaknak. Bár  a 2-es 3-as számkör volt mindennek a célja, óhatatlanul  át kellett  lépni ezt,  a dobások, kártyahúzások  miatt, de a számlálással mindig le  tudta  győzni az akadályokat.  Vagyis megtanulta  - a tapasztalatai alapján-, hogy a  számlálással messzebbre is tud jutni , mert mindig lehet 1-t még  hozzáadni, a sorhoz. Vagyis  a számok egy rendszer. Egy kiszámítható  rendszer. 

Nagyon fontos a gondolkodás RUGALMASSÁGÁNAK ELŐMOZDÍTÁSA, FOKOZÁSA IS . Hiszen arról van szó, hogy a végerdménye  lehet több  összeadásnak  ugyanaz számszerűen, de tartalmában nagyon nem mindegy, hogy milyen elemeket, milyen sorrendben tartalmaz egyazon végeredmény.  Ezeket a variációkat  konkrétan-pontosan le tudjuk  írni, s le is kell, hogy írjuk, hiszen a matematika egyik szépsége, hogy tükrözi amit mondtunk.  

A szöveges feladatok, nyitott mondatok megértésénél alapvető, hogy pontosan  azt jegyezzük le  számokkal amik a mondatban  szerepel.

Nem mindegy, hogy az állatkertben először 2 zebrát  majd 1 oroszlánt láttunk, vagy  először láttuk meg az oroszlánt és  utána  a két  zebrát. Pedig ugyanrról a 3 állatról van szó. De az időbeliség  mássága más emléket, más érzést  tárol erről akirándulásról Ha megtanítjuk a gyerekeket arra, hogy a feladatot pontosan   abban a sorrenben írják le  számokkal ahogy ott  van, akkor  a  megoldáshoz vezető út  3/4 részét már teljesítették is, mielőtt konkrétan számolnának. 

 A szöveges feladatokban , nyitott mondatokban nem a  számolás  okoz gondot, hanem a pontos lejegyzése, megértése a feladatnak. Ezért érdemes  már itt a 2-3as  számkörnél rászoktatni a gyerekeket a pontos feladat leírása. D ehhez látnia is kell, tapasztalatot kell szerezni a  saját  szemével   hogy   miért is van erre szükég. No  is erre  nagyon jók ezek a "játékok."


A következő 4-es : 5-ös  számkör játékaiban  megerősödik  az eddigi-tudás szerzési technika. S persze kibővül újabb bontásokkal, újabb egyenlőségekkel, amelyek azonban a mostaniakra  épülnek más mennyiségekkel (számokkal) .

Kapcsolok még ide  egy  plusz játékot, amit  a minap készítettem, 

A lényege, hogy  dobások  függvényében az állatok  kimenjenek  vagy éppen  bejönnek az erdőszéli legelőről.  Hasonló, mint  a korábbi utazós  játék, csak itt már  bővült az állatok száma 5-re illetve  a tyúkok esetében már  8-ra.  Sokféle  történet kitalálható hozzá, akát,  az" én elmentem a vasárba -is  lejátszható vele"   de nem is ez a lényeg,, hanem, hogy kénytelen legyen a gyermek nagyobb számkörben tevékenykedni. Új tapasztalatok, újabb tudást  gyűjteni, már  a hármon  és  azon felüli  számok világából. Átvezetés ez a 5-ös számkörhöz ez a játék 

Könynen elkészíthető. Én csak 2  szalvát  használtam háttérnek egy kartonéapra  ragaszva, Majd  átlátszó füzetborító fóliával  lefedtem,a z állatok  mozgathatósága érdekében amelyek  dokorgumiból  vannak (Pepco-ban vettem) kétoldalú ragasztóvala  ahátoldalukon. Így könnyen mozgathatóak a fólián, a  tevékenység  fizikai megtétele  érdekében.


A bevésődéshez idő és  gyakorlás kell. A már ismert  játéklap/ feladat  egy  idő után már nem abban segít, hogy felkeltse az érdeklődést, hogy érzelmi  kötödést  hozzon létre, hanem a biztonságos "háttérben" a  megoldások ismétlődésével  tudást  hozzon létre. Amit mindig lehet egy  "aprósággal"  bővítve , rendszerré fejleszteni