Sokat, természetesen .
Alkalmanként 2-3 játék is szükséges egyazon gyakorlatsorból,
Így 4-6 alkalom után már látható eredményei lesznek a
tapszatlatszerzésnek a gyerek gondolkodásában.
Milyen eredményekről beszélhetünk ha formálisan, füzetbe vagy papírra nem leírt összeadások , kivonások történtek?
Pl tudássá válik benne, hogy a 2 mit is jelent - mert maga jön rá a tapasztalatai alapján. Vagy rájön, hogy a 3 lehet 2 és 1 elem együtt, vagy 3 különböző elem együtt, (utazós játék állatkáinál pl). A golyós számolóval végezve a hőmérséklet kártyajátékot, konkrét tapasztalatot szerez , hogy mi az amikor semmi nem marad , vagyis mi a 0 fogalma. , sőt arról is, hogy van amikor nincs elegendő golyó a kivonás műveltének elvégzésére. S arról is, hogy a hozzáadással növekednek a golyók számai a sorban.
S legfőképp azt is megtapsztalja, hogy vannak kifejezések, (-meg, ból-.-ből) amik mindig ugyanazt jelentik, ugyanazt kell megtennie. a golyókkal, koronggal, fakockákkal. bármilyen mennyiséget is kap a feladatban,
Átérzi, hogy a tudásának gyarapodásával egyenes arányban csökken a feladatok elvégzésének ideje is. Vagyis Ő maga (figyelmével, beletett munkájával ) tudja hatékonyabbá a tudás megszerzését. Ez hatalmas belső erőt, kitartást tud eredményezni,a z élete más területén is nemcsak a matematikában. Járni beszélni-természetes úton tanult meg, de mostmár elég nagy ahhoz, hogy tudatosoljon benne, hogy az eredményessége olyan új területen is elérhető ami szavakba, jelrendszerekbe ágyazva van előtte.
Ideje viszont -a már említett 8-10 gyakolat után- leírni papírlapra, vagy füzetbe, SZÁMOKKAL és MŰVELETI JELEKKEL, hogy mi mindet tanult meg a játékok során a 2-es 3-as számkörből..
Legelőször azt, hogy amit kimond szavakal, azokat le lehet "fordítani" jelekre, számokra. Ez nagyon fontos, mert a későbbi szöveges feladatok , nyitott mondatok megoldának az a kulcsa, hogy amit olvas vagy hall, hogyan tudja számokkal, jelekkel MEGJELENÍTENI ! Ezért mindenképpen mutassuk meg, hogy mennyivel takarékosabb, a számokkal, műveleti jelekkel zörténő kommunikáció, mintha mindent betűkkel leírnánk.
Pl azt , hogy 1+1 = 2
1-1 = 0
2-1 = 1
2-2 = 0
2+1 = 3 és 1+2 = 3
3-1 = 2
3-2 = 1
3-3 = 0
Ez az Ő szemében biztos tekintélyes mennyiség lesz, mert tudásának "listája" Olyan tudásának, amiért ő saját maga dolgozott meg! Nem megtanult kívülről egy számtanfeladatot az eredménnyel együtt, mint egy verset, hanem a részévé vált a világról szerzett tapasztalatainak. Hiszen verset, mondókát eddig is meg tudott tanulni. Ez azonban teljesen más.
S volt még egy nagy hozadéka ennek az időszaknak. Bár a 2-es 3-as számkör volt mindennek a célja, óhatatlanul át kellett lépni ezt, a dobások, kártyahúzások miatt, de a számlálással mindig le tudta győzni az akadályokat. Vagyis megtanulta - a tapasztalatai alapján-, hogy a számlálással messzebbre is tud jutni , mert mindig lehet 1-t még hozzáadni, a sorhoz. Vagyis a számok egy rendszer. Egy kiszámítható rendszer.
Nagyon fontos a gondolkodás RUGALMASSÁGÁNAK ELŐMOZDÍTÁSA, FOKOZÁSA IS . Hiszen arról van szó, hogy a végerdménye lehet több összeadásnak ugyanaz számszerűen, de tartalmában nagyon nem mindegy, hogy milyen elemeket, milyen sorrendben tartalmaz egyazon végeredmény. Ezeket a variációkat konkrétan-pontosan le tudjuk írni, s le is kell, hogy írjuk, hiszen a matematika egyik szépsége, hogy tükrözi amit mondtunk.
A szöveges feladatok, nyitott mondatok megértésénél alapvető, hogy pontosan azt jegyezzük le számokkal amik a mondatban szerepel.
Nem mindegy, hogy az állatkertben először 2 zebrát majd 1 oroszlánt láttunk, vagy először láttuk meg az oroszlánt és utána a két zebrát. Pedig ugyanrról a 3 állatról van szó. De az időbeliség mássága más emléket, más érzést tárol erről akirándulásról Ha megtanítjuk a gyerekeket arra, hogy a feladatot pontosan abban a sorrenben írják le számokkal ahogy ott van, akkor a megoldáshoz vezető út 3/4 részét már teljesítették is, mielőtt konkrétan számolnának.
A szöveges feladatokban , nyitott mondatokban nem a számolás okoz gondot, hanem a pontos lejegyzése, megértése a feladatnak. Ezért érdemes már itt a 2-3as számkörnél rászoktatni a gyerekeket a pontos feladat leírása. D ehhez látnia is kell, tapasztalatot kell szerezni a saját szemével hogy miért is van erre szükég. No is erre nagyon jók ezek a "játékok."
A következő 4-es : 5-ös számkör játékaiban megerősödik az eddigi-tudás szerzési technika. S persze kibővül újabb bontásokkal, újabb egyenlőségekkel, amelyek azonban a mostaniakra épülnek más mennyiségekkel (számokkal) .
Kapcsolok még ide egy plusz játékot, amit a minap készítettem,
A lényege, hogy dobások függvényében az állatok kimenjenek vagy éppen bejönnek az erdőszéli legelőről. Hasonló, mint a korábbi utazós játék, csak itt már bővült az állatok száma 5-re illetve a tyúkok esetében már 8-ra. Sokféle történet kitalálható hozzá, akát, az" én elmentem a vasárba -is lejátszható vele" de nem is ez a lényeg,, hanem, hogy kénytelen legyen a gyermek nagyobb számkörben tevékenykedni. Új tapasztalatok, újabb tudást gyűjteni, már a hármon és azon felüli számok világából. Átvezetés ez a 5-ös számkörhöz ez a játék
Könynen elkészíthető. Én csak 2 szalvát használtam háttérnek egy kartonéapra ragaszva, Majd átlátszó füzetborító fóliával lefedtem,a z állatok mozgathatósága érdekében amelyek dokorgumiból vannak (Pepco-ban vettem) kétoldalú ragasztóvala ahátoldalukon. Így könnyen mozgathatóak a fólián, a tevékenység fizikai megtétele érdekében.
A bevésődéshez idő és gyakorlás kell. A már ismert játéklap/ feladat egy idő után már nem abban segít, hogy felkeltse az érdeklődést, hogy érzelmi kötödést hozzon létre, hanem a biztonságos "háttérben" a megoldások ismétlődésével tudást hozzon létre. Amit mindig lehet egy "aprósággal" bővítve , rendszerré fejleszteni