Életünk könyve 2001-2006. 5.rész

Az iskola bővítésének, korszerűsítésének  első  fázisában  a játszótér  szűnt meg.  (Két hete  Balatonbogláron  ugyanolyan  a játszótéri  elemeket   láttam  egy   fenyőkkel  benőtt  parkban, s rögtön tanítványaim jutottak eszembe róluk. Ugyanaz a kék, piros, sárga  csíkozás a fémrudas mászókákon, mint 15 -20 évvel ezelőtt. Az akkori  játszótéri divat  itt maradt   emlékein, amin valószínűleg  mamár egyetlen  anyuka sem engedné mászni a csemetéjét)
A gyerekeknek azonban akkor  az volt a  JÁTSZÓTÉRI boldogság. S bár a játszótér eltűnt, az építkezés rengeteg  élményt és  egyben  játékot  is  teremtett számukra. Természetesen csak messziről ,kerítés mögül lehetett nézni az eseményeket. Viszont igyekeztek minden élményt  rögzíteni maguknak  rajzban. Akkor épp egyetlen  lány sem  volt az osztályban, így   teljes  volt az egyetértés abban, hogy minden szabad  percet az építkezés megfigyelésére   fordítsanak az udvaron tartózkodás  alatt. Ezekből aztán  szuper rajzok születtek, mikor  az időjárás miatt, bentlétre  kényszerültünk.











Közben  folytak a szokásos   tevékenységek is, pl Mikulás várás, ami megdönthetetlen bizonyítékkal szolgált számukra, a Mikulás kilétéről.

 Rá pár napra,  egy  új, iskolán belüli kezdeményezés  lelkesítette  fel Őket.  (A tantestület kb,fele új volt). Sokféle  iskolából, sokféle  tervvel, elképzeléssel. általános iskolákból jöttünk, tanítói-tanári gyakorlattal, Más szemlélettel mint a  gyógypedagógia  szemlélet. Szemléletünkben  főként az volt  a más, hogy  ragaszkodtunk a tantárgyi követelményekhez. Ahhoz kerestünk új és  új  utakat, hogy   sikeresen teljesítsék azokat, sajátos nevelési igényűnek mondott tanítványaink. Egyszerűn nem fogadtuk el, hogy  nem taníthatjuk meg Őket  a minimumra. S a terv   megvalósult. nemcsak minimum szinten.  A bizonyítványok  kiállításakor nyugodt szívvel  írhattuk be  az osztályzatokat, mert  tudtuk, hogy abban az iskolában is megkapná azt az érdemjegyet mostani tanulónk, ahonnan jöttünk. Ezeknek az útkereséseknek egyik állomása  volt  az  iskolát  átfogó  matematika  verseny   - felsős kollégánk elgondolásával, szervezésében. Történeti idővonalon haladva , az ékírással ismerkedve. ami nagyon  fellelkesítette  a fiúkat, s  boldogan készültek a egyiptomi és római számírásból a versenyre. Olyannyira, hogy ezt mindenképp meg akarták örökíteni  az életünk könyvében is.




Lassan a földmunkák is  végére értek, és kezdődött az iskola  új  tornacsarnokának  alapozása, falainak  felhúzása.
 Ami  új lendület adott, most már  a tervezés  szintjén  rajzaiknak az új  iskolánk építését illetően.




Február  25-ei bejegyzés   alapján  új  tanuló érkezett  osztályunkba.: Gyula.  Gyula  aki   nevelőotthonos volt, s egy olyan világot  láttatott meg velük amit addig  elképzelni sem  tudtak. Nem volt  konfliktus mentes az első időszak, de   Gyula  azért hamarosan  az osztály  egyenértékű tagja  lett.

 Ebben az évben ez az utolsó bejegyzés   az életünk könyvében, ami nem is csodálható  nagyon, mert  pár nap  múlva  feje tetejére  állt az  életünk. Március derekán vagy április  első napjaiban, az egész iskola  elköltözött első ideiglenes helyére , egy  villába  a Marczibányi tér  környékén. Az  eddig sem nagy  termünket  még kisebbre váltották. Csak annyi hely volt benne, hogy  a 8 tanulónk  le tudjon ülni a padja  mögé  kettesével. Előtte még volt   nekünk is  egy asztal féle, és egy  1,20 x1,20-as  tábla a falon.Valamint egy kb 70 cm-es közlekedő sáv a  padsor mellett. Egyetlen , ámde  rácsos  ablaka   volt a bejárattal szemben  Ilyen  pici teremben még egyikünk sem tanított. Valóságos  "heringesdoboz" volt. Csak  nyitott ajtóval lehetett benne   létezni, ami  engem  ugyan egyáltalán nem zavart, mert  korábban Freinet-es osztályaimnál ez természetes  dolog volt, de   a kicsinysége  az  megrázó volt.  Ha csak tehettük  nem  tartottunk benn   órát. 
Mindenkit  felbolygatott érzelmileg, lelkileg ez a váltás, és senkinek nem volt kedve az életünk könyvét   folytatni, reményedtünk, hogy csak 3 hónapot kell kibírni, és  ősszel majd  a szép, tágas  iskolánkban lehetünk. Nem így lett.
Mindeközben 3 hónapos "mélyvízi" gyakorlaton vettünk  részt- iskolailag-, a másság megismerésében,  elviselésében. Ebédelni ugyanis  a mozgáskorlátozottak intézetébe  jártunk, s  így minden nap szembesültük  azzal, hogy milyen kiszolgáltatottak azon embertársaink akiknek  nincs keze vagy lába, vagy egyik sem, s esetenként még értelmileg   is  sérültek. Felkavaró és megrázó  időszak volt mindannyiunk számára. Élethosszra  szóló ismeretek elsajátításával.