Az első osztályújságunk 1989 június

A Búbánatvögyi Freinet táborban átélt  élmények  új utakat nyitottak meg számomra a gyerekek nevelése, oktatása  terén. A tanév hátralévő  két és fél hónapjában  a beszélgető körök rendszeressé váltak, s belőlük  nőttek ki a továbblépés   csírái is.  Az osztály csaknem fele az erdészeti  alkalmazottak gyermekeiből állt, így  természettel kapcsolatos ismereteik, sokkal árnyaltabbak, gazdagabbak voltak mint bármelyikünké.
Természetesen a  falusiaktól sem  állt távol a természet szeretete minél  teljesebb megismerni vágyása, hiszen  életük szerves   része  volt a háziállatokkal, kerti munkákkal, egyáltalán a természettel  való állandó  kapcsolat.
Nem kellett tehát  közös  nevezőt keresni az osztály  tagjainak ahhoz, hogy értsék, elfogadják egymást. Áradt  belőlük a  rengeteg ismeret , mondanivaló. Egymás után születtek a jobbnál jobb írások,  s  ráadásul kíváncsiak is voltak egymásra. Alig egy  hónappal a  Búbánatvölgyi saját élményű tanulásom után, már  nemcsak a beszélgető körökben láttam lehetőséget az adaptálást illetően, hanem   úgy gondoltam, hogy  elkészítjük az első  osztályújságunkat is.
Nem volt semmilyen nyomdánk, de még írógépünk sem. Ezért, úgy gondoltam hogy a technika akkori legmodernebb eszközét - ami a szülők által  már elérhető  volt-, a fénymásolót  fogom eszközként  erre  használni.
A gyerekek leírták  vonalas, vagy sima lapra  írásaikat, amiket  be  akartak tenni az első  számba,  én meg egy szülő segítségével  fénymásoltattam számukra. Természetesen ez   fekete  fehér volt, de  eleve   úgy terveztük, hogy mindenki majd  saját magának kiszínezi a benne  lévő kisebb nagyon rajzokat., s  így  mindenkinek lesz színes újságja. Közben elolvashatja, a szövegeket, így  megismeri mások gondolatait, érzéseit is.
Ebben az időben 3  tanuló is hosszabb betegség miatt nem jött   egy ideig iskolába, s  azt  gondoltuk, hogy az újsággal  meglepjük őket is, hagy  érezzék, gondolunk rájuk is.  
Négy  fő része  volt  az első számnak:
  • Egy  bemutatkozós rész, de  nem hagyományos  módon, hanem  valamilyen  állat, növény vagy tárgyként. Nagyszerű  írások születtek, amik 23 év távlatából   még  értékesebbek is, mint ahogy akkor  felfogni voltam képes, hiszen  természetes  volt számomra, hogy akár   fűszálként, vagy verébként  mutatkozzon be egy  tanuló,  Azt hiszem mamár ez nem  nagyon lenne  elképzelhető. Olvasgatva az akkor készült jegyzeteimet, van még egy fontos   különbség az akkori és  ami gyerek között. S ez utóbbi,   a mai viszonyokra  pozitív mindenképpen. (89-ben  még a poroszos, autoriter  pedagógia  volt az úr) Ennek ismeretében érthető meg talán az a  pár  mondat igazán, amit a KDF: (Közoktatás Differenciát Fejlesztésére) küldött pályázatomban leírtam" Tanulóim akik naponta gyakorolhatják  az önálló döntések szabadságát, rendszeresen megkérdezték jó ideig, hogy leírhatják-e   a tananyaghoz nem kapcsolódó érzéseiket, gondolataikat. Tették ezt annak ellenére, hogy igyekeztem minél több lehetőséget adni erre  a feladatok megfogalmazásakor"
  • Másrészt AFRIKA.  Ami  a Sivatagi Show című  film megtekintése  s kapcsán került  közös élményeink közé. Nagy hatással volt   rájuk.


  • Saját  mesék, versek amik spontán   íródtak meg szabadidőben

  • Valamint egy melléknév és főnév gyűjtemény is ami a nyelvtan tananyaghoz  tartozóan  jött létre, s  azokat a szavakat tartalmazza  ami számukra  valamiért  fontos  volt akkor  az  adott  témában   
  • Szólnom kell pár szót a helyesírási hibákról is amik fellehetők egy-egy  írásban. Egyfelől igyekeztem mindig javíttatni velük, de  arra  is  figyeltem, hogy ne vegyem el a kedvüket az írástól, magától. Nem volt   kizáró ok az újság lapjaira kerülés a hibátlan  helyesírás. Nem a  legjobbak  újságja lévén, hanem  közös   újságunk volt. A helyesírási hibák javítására volt egy   ellesett - de  nagyon jó  módszerem, mégpedig, az, hogy a hibás  szót valamilyen képpé alakítottam át, aminek fölébe, vagy mellé  írták a helyes  szóalakot. Pár  példa  erre  is található az újságban.- Hamar megszerették ezt  a módot és  alkalmazták  saját maguk is.  Így  marad egy  finomított figyelmeztetés is, de a hangsúly a javításon, jobbításon van.
    Az első  A  MI ÚSÁG unk  a prezentációban  olvasható