Dália az osztálynak


"Tamás  gyönyörű dáliákat hozott az osztálynak" áll a bejegyzésben  az Életünk könyvében  egy konfliktusos  szeptemberi nap ellenpontjaként. Nézem ezt a képet,  én készítettem sebtiben aznap, mikor kaptuk.  S most is jó érzéssel tölt  el, hogy volt olyan  idő az életemben pályán során, mikor  megengedhettem magamnak, hogy  csak úgy  kedvtelésből , a nap  során megörökíthessem a gyerekek között,  ami  nekem  fontos volt  éppen. S ez természetes  volt azokban  az években, amikor  a Freinet pedagógiával tanítottam. Egy  egyszerű szabad rajz ami  mindannyiukban benne  van, én azt hiszem. Nem  más mint csak az adott pillanat megörökítése. S egy kicsit  előre dolgozás is persze, mert majd  elő lehetett venni, megnézni újra közösen,  mikor a csendélet lesz a   téma  rajzból. Nem műalkotás, szabad rajz. öröm rajz. Sosem tudtam és nem is akartam rajzolni. Ebben a légkörben azonban mégis ecsetet vettem a kezembe, mert úgy éreztem ezzel tudom leginkább kifejezni amit érzek. A gyerek is így "működtek". Válogattak a kifejezés formák között, szabadon. Hol rajzban, hol szövegben, hol dramatizálással, tánccal , vagy a szabad mozgással, játék készítéssel  adták át  amit megosztani akartak.
S itt van a nap másik oldala is: konfliktussal ,  foci élménnyel ,így együtt,  a maga természetességében.
 
 ui. Tudom, hogy az egyik nap és a másik nap két szóba írandó. Akkor is tudtam, természetesen, s mégis az írás, a gyorsan rögzíteni akarás hevében  rosszul írtam. Ami  rávilágít arra a helyzetre, amikor a gyerekek is egybeírják még akár egész mondatukat.