Az első osztály nagy varázsa az olvasás és írás, számolás elsajátítása .
Ehhez mérhető változás azt gondolom, csak a felállás, járás és beszéd elindulásához hasonítható a kisgyermek és szüleik életében.
Ehhez mérhető változás azt gondolom, csak a felállás, járás és beszéd elindulásához hasonítható a kisgyermek és szüleik életében.
Mire Freinet-s osztályként kezdhettem olvasni, írni, számolni tanítani , már sokat tudtam, tapasztaltam abból, hogy -sokszor behozhatatlan lemaradásokat okoz- ha egy gyermek nem képes az első évben megtanulni olvasni.
Én ezt mindenképpen el akartam kerülni , s ezért kidolgoztam egy saját rendszert, - Freinet- szellemiségűt.
Így 1990 szeptemberében más saját készítésű tankönyvvel, az akkori Művelődési Minisztérium által jóváhagyott, engedélyezett olvasás tanítási rendszerrel indultam neki a tanévnek.
Voltak kísérleteim, hogy tankönyvemet megjelentethessem, de ez sajnos nem sikerült. Valószínűleg 1989-90-ben az egész elképzelésem, annyira új, és szokatlan volt, hogy nem merte egyetlen kiadó sem vállalni.
Így maradt "csak" az az eredmény , hogy én taníthattam a saját könyvemből.
Az igazi eredménye azonban a diákjaimban realizálódott. Elmondhatom nyugodt szívvel, hogy első Freinet osztályomban kipróbált, majd a későbbiekben minden osztályomban alkalmazott olvasás tanítási projektem teljes sikert eredményezett minden tanulóm esetében. Azon tanulóknál is akik súlyos disz-es tünetekkel rendelkeztek, ők is a többiekkel azonos időben megtanultak olvasni.
Projektről van szó, mégpedig egy olyan projektről amely egyesíti magában az olvasás-irodalom, matematika, rajz, technika tantárgy első félévi anyagát. S lehetőséget adott mindenkinek arra , a felfedezős, gyakorlós élményre, időre, amely ahhoz szükséges, hogy a késztetés, energia befektetéssel párosuljon,s így elvezessen a tudáshoz.
Freinet összes nagy eszköz rendszerét "bevetve", a nyomdától, a munkakártyákon , a különböző érzékszervi gyakorlatokon át, s azokat az önkifejezés különböző formáival kombinálva igazi projektként működő egységgé vált betű és olvasástanítási projketem..
A sikeres teljesítéshez azonban az írott betűk tanítását / tanulását fél évvel eltoltam, és a csak januárban kezdődött. Az eredményességet tekintve azonban ennek nem voltak semmilyen káros következményei. Év végére teljesítték a tantárgyi kövteleményeket, jó szinten tanulóim.
Én ezt mindenképpen el akartam kerülni , s ezért kidolgoztam egy saját rendszert, - Freinet- szellemiségűt.
Így 1990 szeptemberében más saját készítésű tankönyvvel, az akkori Művelődési Minisztérium által jóváhagyott, engedélyezett olvasás tanítási rendszerrel indultam neki a tanévnek.
Voltak kísérleteim, hogy tankönyvemet megjelentethessem, de ez sajnos nem sikerült. Valószínűleg 1989-90-ben az egész elképzelésem, annyira új, és szokatlan volt, hogy nem merte egyetlen kiadó sem vállalni.
Így maradt "csak" az az eredmény , hogy én taníthattam a saját könyvemből.
Az igazi eredménye azonban a diákjaimban realizálódott. Elmondhatom nyugodt szívvel, hogy első Freinet osztályomban kipróbált, majd a későbbiekben minden osztályomban alkalmazott olvasás tanítási projektem teljes sikert eredményezett minden tanulóm esetében. Azon tanulóknál is akik súlyos disz-es tünetekkel rendelkeztek, ők is a többiekkel azonos időben megtanultak olvasni.
Projektről van szó, mégpedig egy olyan projektről amely egyesíti magában az olvasás-irodalom, matematika, rajz, technika tantárgy első félévi anyagát. S lehetőséget adott mindenkinek arra , a felfedezős, gyakorlós élményre, időre, amely ahhoz szükséges, hogy a késztetés, energia befektetéssel párosuljon,s így elvezessen a tudáshoz.
Freinet összes nagy eszköz rendszerét "bevetve", a nyomdától, a munkakártyákon , a különböző érzékszervi gyakorlatokon át, s azokat az önkifejezés különböző formáival kombinálva igazi projektként működő egységgé vált betű és olvasástanítási projketem..
A sikeres teljesítéshez azonban az írott betűk tanítását / tanulását fél évvel eltoltam, és a csak januárban kezdődött. Az eredményességet tekintve azonban ennek nem voltak semmilyen káros következményei. Év végére teljesítték a tantárgyi kövteleményeket, jó szinten tanulóim.
Most közre adom betűkhöz készített motivációs munkakártyaim mellett, a tanmenet részleteket is , amelyek a projekt megvalósításairól szólnak, s egy idősek magával a projekttel. - Azzal a megjegyzéssel, hogy bár nem jelent meg a módszert rögzítő könyvem , az mégis szerzői jogvédelem alatt áll az Artisjus Jogvédő Hivatal által-
Bár ez a legnagyobb és talán a legjelentősebb projektem amit többször is (minden ezt követő osztályomban ) maradéktalanul és sikeresen megvalósítottam, a legnehezebben összefoglalható is egyben.
Nem tudok igazán dűlőre jutni magammal, a közreadás stílusát tekintve. Minden egyes eleménél írjam-e le a szakmai aspektusokat is (nagy a kísértés), vagy hagyatkozzam csak a feladatok rendszerének leírásáa.
Megpróbálom úgy áthidalni ezt a bennem lévő feszültséget, hogy az első pár betű tanítását övező munkát teljességgel feltárom, -talán nem tántorít el senkit végigolvasástól-. Majd a betűkhöz kapcsolódó munkakártyákat, a gyerekek akkori munkáinak dokumentumaival, és a tanmenet részletekkel kiegészítve jelenítem meg a többit
Annál is inkább mert valójában a folyamatnak lényege egy betűtanulási-rögzítési algoritmus elsajátítása a gyerekek által, úgy, hogy akár önálló továbblépésre is képesek legyenek.
Persze a felnőtt háttérben lévő szerepe elengedhetetlen, De amint a gyerek rálép arra az útra, hogy megtanulja hogyan tanulhatja meg egy betű hangját, képét rögzíteni a maga számára, önjáróvá is válik, s feltartóztathatatlanul halad tovább a betűtanulás, olvasóvá válás útján is. Mindenki, a disz-es és beszéd problémásnak diagnosztizált is.
Pályafutásom során módszeremmel , több olyan gyereket is megtanítottam fél év alatt olvasni - és tanulni is egyben- akiről szakértői vizsgálat állapította meg hogy súlyos disz- es problémája van, s a hagyományos rendszerben nem is sikerült elsajátítania a betűk ismeretét. Ebben, a teljes személyiségét használó, segítő módszerben azonban rálelt saját erősségeire, a saját útjára, s képes volt megtanulni olvasni úgy mint bárki más, s onnatól kezdve sikeresen tejesítette a felsőbb osztálybeli követelményeket is. Jól példázva, hogy az iskolai kudarcok egy jelentős része, a hiányos betű ismeretből, olvasási problémákból következik.
Visszatérve azonban a betűk tanulásáoz, az első betű nem is lehetne más mint az
betű, amely ilyen örömteli folyamat lehet, mint ahogy azt, egykori tanítványomnak gondosan színezett betűje mutatja, Füzetének borítólapján.
Bár ez a legnagyobb és talán a legjelentősebb projektem amit többször is (minden ezt követő osztályomban ) maradéktalanul és sikeresen megvalósítottam, a legnehezebben összefoglalható is egyben.
Nem tudok igazán dűlőre jutni magammal, a közreadás stílusát tekintve. Minden egyes eleménél írjam-e le a szakmai aspektusokat is (nagy a kísértés), vagy hagyatkozzam csak a feladatok rendszerének leírásáa.
Megpróbálom úgy áthidalni ezt a bennem lévő feszültséget, hogy az első pár betű tanítását övező munkát teljességgel feltárom, -talán nem tántorít el senkit végigolvasástól-. Majd a betűkhöz kapcsolódó munkakártyákat, a gyerekek akkori munkáinak dokumentumaival, és a tanmenet részletekkel kiegészítve jelenítem meg a többit
Annál is inkább mert valójában a folyamatnak lényege egy betűtanulási-rögzítési algoritmus elsajátítása a gyerekek által, úgy, hogy akár önálló továbblépésre is képesek legyenek.
Persze a felnőtt háttérben lévő szerepe elengedhetetlen, De amint a gyerek rálép arra az útra, hogy megtanulja hogyan tanulhatja meg egy betű hangját, képét rögzíteni a maga számára, önjáróvá is válik, s feltartóztathatatlanul halad tovább a betűtanulás, olvasóvá válás útján is. Mindenki, a disz-es és beszéd problémásnak diagnosztizált is.
Pályafutásom során módszeremmel , több olyan gyereket is megtanítottam fél év alatt olvasni - és tanulni is egyben- akiről szakértői vizsgálat állapította meg hogy súlyos disz- es problémája van, s a hagyományos rendszerben nem is sikerült elsajátítania a betűk ismeretét. Ebben, a teljes személyiségét használó, segítő módszerben azonban rálelt saját erősségeire, a saját útjára, s képes volt megtanulni olvasni úgy mint bárki más, s onnatól kezdve sikeresen tejesítette a felsőbb osztálybeli követelményeket is. Jól példázva, hogy az iskolai kudarcok egy jelentős része, a hiányos betű ismeretből, olvasási problémákból következik.
Visszatérve azonban a betűk tanulásáoz, az első betű nem is lehetne más mint az
betű, amely ilyen örömteli folyamat lehet, mint ahogy azt, egykori tanítványomnak gondosan színezett betűje mutatja, Füzetének borítólapján.