Kirándulásunk könyve: 1994 május 19-21

FREINET  felváltva használta módszere ismertetésében a technika és eszköz szavakat. Én inkább az ESZKÖZ kifejezés mellett maradok , -hiszen Ő maga is figyelmeztetett, hogy nem a "technikák" maguk azok amik fontosak, hanem azoknak valamely cél  érdekében történő alkalmazása, tehát eszközként történő használata.
Az égő olajkutakkal kezdődő ÉLETÜNK-KÖNYV  több kötetnyi anyagából most  a legutolsót választottam, hogy érzékeltessem  hová is fejlődött ez az osztály   a  3 év során.
Ha csak számadatokban  összesíteném , már az is   mutatná  a  nagy  fejlődést, viszont  ha mellé teszem a tartalmi  munkában elért  magaslatokat akkor  látható igazán ennek az eszköznek   a jelentősége.
Nézzük először a tényadatok szerinti összehasonlítás
Életünk könyve 1991
Kirándulásunk 1994 május 19-21
Időtartama:                      3  hónap
                                          3 nap
Terjedelme.                        26 old.
                                        41 old.
Rajz/festmény.                   24 db
                                        27 db
Számítógépes grafika          0  db
                                          5 db
Montázs                               0 db
                                        13 db
Szabad-vers/ szöveg          14 db
                                        23 db
Téma szerinti 
kutatás, ismeretgyűjtés        1 db
                                          8 db
                                                                                                           
nyomda                                0 old.
                                          7 old.
szövegszerkesztő
használata                            0 old.

                                          9 old.
 A  gyerekek 8-10 éves kor között  ugrásszerű változásokon mennek át élménykönyvek irogatása nélkül is. Többnyire azonban  elhagyják a szabad rajzolgatásokat, vagy  szabadszöveg írásokat - hacsak  nem kifejezetten művésztagozatra járnak.
Csak néhányuk számára marad  meg ez az önkifejezési  forma.

FREINET  viszont  nagy hangsúlyt fektetett a szabad önkifejezés megtartására, minden  formájának megbecsülésére  (szabadrajz, szabadszöveg,  színház, zene, ének, tánc ).

 Freinet  kiemelten fontosnak tartotta  a rajzolás, festés területét.

"A rajz a legcsodálatosabb eszköze az induvidumok közti kommunikációnak, nemcsak közvetlenül. pillantnyilag, de téren és időn keresztül is." (Ősz  Gabi fordításában :Célestin Freinet 13.old)

A  KÖNYVBE RENDEZETT ÉLMÉNYEK  ennek az eredményességéről tanuskodnak.

20 év múlva  megnézve / újra  nézve,  ezeket az alkotásokat pont ez az a kommunikációs  erő az,  ami megragad.

A gyerekek készültek erre  kirándulásra. Olvasgattak a helyekről amiket megnézni akartunk velük. Felkészültek mindannyian  hosszabb, vagy rövidebb beszámolóval, amit el is mondtak  vagy  a buszban, vagy egy  helyszinen. Képeket. ismertetőket használtak fel,  leírták mondandójukat.

(Ezek is   megjelentek természetesen KIRÁNDULÁSUNK könyvében , mégpedig többnyire  már  számítógéppel írva).

Sokuk  akkor látta életében először a VÉRTEST,  GERECSÉT  BALATON-FELVIDÉKET, BALATONT,  a SOMOGYI DOMBSÁGOT,   MECSEKET, és a MEZŐFÖLDET. A rajzok, festményeik tanuskodnak legjobban arról az elementális  hatásról ahogy  megérintette őket a táj. Ez a  hatás némelyiknél olyan erős  volt, hogy saját  festményét meg akarta  őrizni   önmaga számára. Így a könyvbe  csak annak fekete-fehér fénymásolata kerülhetett  bele (-nem volt még akkor a faluban  színes  fénymásoló-). A fénymásolatok is  jelentős hatást  tudnak elérni a  mai  napig, visszadják a kép hangulatát, a megörökített táj gyönyörűségét.

A színes  festmények viszont még  gazdagabb élménnyé teszik a kirándulás  dokumntációjának nézegetésést.

Fontos megjegyeznem, hogy a könyvben látható festmények a kirándulás ideje  alatt készültek, esténként, a szálláshelyeken. Nem utólagos alkotások. Az esti plénumra készülve sokan  festésben találták meg a legjobb eszközt/technikát ahhoz , hogy "elmondják" mi  volt  fontos, értékes számukra  az adott napból.

A hattyúk nagy hatással  voltak rájuk. Képeiken  hangsúlyos a  hattyúk fej és testtartása, mozdulata, és a vízzel való  harmóniája.


A tájak  ábrázolása  visszadja  azt a hatást amit a szemlélődő gyerekekre  gyakorolt. Erőteljes kompozíciók, erőteljes  színekkel. Vagy épp ellenkezőleg a finomság, a lágyság jellemző a kompozícióra. Nem  sablon rajz egyik sem, Mindegyiknek  karaktere van.

Pipacs és repcevirágzás

A Kinizsi vár  (vár-árok és lakótorony)

Sőt a szabadrajz egy teljesen új  vállfaját  találták fel  maguk számára, mégpedig a betűelhelyezésel kialakított képeket. (pedig nem  ismerték a nagy elődök képverseit). Maguknak találták fel, s nagy örömüket is lelték  az ilyen rajzok  készítésében a számítógépen

A kirándulás élménykönyvének  fedele

Fénymásolat , melynek  eredetijét alkotója őrzi

Minden képpen  szólnom kell a szabadszövegek egy speciális fajtájáról ami ebben a könyvben  megjelent, mégpedig a településnevek összegyűjtéséről  az út során.    Némelyikhez rövid  kisérőszöveg is társult, megörökítve  egy pillanatot, hangulatot, látványt - mint  egy fényképen-.az elsuhanó világból.

Az ötlet és megvalósítás  nem az  enyém, hanem  lányomé, aki a BÚBNATVÖLGYI FREINET-TÁBORBAN  saját élményként élte  át  a szabadszöveg alkotás nagyszerűségét, és  kreatívan  alkalmazta,  diákjaimat is bevonva. Olyan gyerekeket  tudott ezzel az ötlettel  "mozgósítani" akik  maguktól passzívabban szemlélték volna  a táját. Így viszont aktívvá válták. Kisebb verseny alakult ki egy idő után, hogy ki tudja a legtöbb  helységnévtáblát   elolvasni pontosan. Teljesen más hangulatot adva  így a buszban  töltött óráknak mint  máskor.  S aktívitásuk nem csökkent, akkor sem, mikor az összegyűjtött neveket  betűnként kellett  a könyvbe  benyomdázni.


Nagyon fontos   alappillére volt   e  három napos  kirándulásnak az tény, hogy több szülő is szívesen  eljött velünk. Ez amúgy  a FREINET pedagógiában megszokott  jelenség. A  négy év alatt az teljesen  természetessé vált, hogy a szülők valamit elmondtak, megmagyaráztak, elmeséltek,  megfigyeltettek  a gyerekkel. A pék, vagy asztalosműhelyben  folyó munkától kezde ,  népmeséken, közös daltanuláson át  a biológia, építészet tudományán keresztül  akár  a  csillagnézésig. Mindenkinek  csak ajánlani tudom, hogy  próbálja ki  milyen  más   hatással van  egy  osztályra, ha a gyerekek szülei, nagyszülei  adnak át ismereteket az osztálynak, ha ŐK is alakítói  az osztály fejlődésének.

A teljes ÉLMÉNY-KÖNYV itt  megtekinthető
 http://prezi.com/bciwmg2ar-fo/kirandulasunk-1994-majus-19-21/