83-84.nap
ly Ly betű
ismerkedés- rögzítés-gyakorlás
Egyetlen szavunk van ami ly-el kezdődik : a lyuk, viszont, hogy melyik szót kell ly-nal vagy j vel írnunk az legalább 3-4 tanév munkájába kerül a pedagógusnak és diáknak, egyaránt hiszen hangzásra igen nehéz megkülönbeztetni őket.
Kívéve talán a a palócokat, akik a két hang közti minimális különbséget képesek hangalakban is megjelenteni. Hátrébb, egészen fogsorok végi és öblösebb képzéssel.
Akik viszont nem ebben nőttek fel, azoknak marad a szavakkénti elsajátítás útja. A tanítványaimnak ebben szerencseréjük volt azt hiszem, mert nagyapám palócként mág átadta nekem is ezt "trükköt".
Két napot szántam erre betűre is, habár külön montázs oldalt már nem készítettem hozzá, mert csak a különböző lyukakat lehetett volna képekben felvinni rá. Viszont a j-ly -os szavak olvasásásnak gyakorlására fordítottam az időt. Most csak a betű alakjának, hangjának rögzítése a cél. Elfogadása annak, hogy ugyanahhoz a hanghoz két teljesen különböző megjelenés közül kell választani, leíráskor. A j-ly-os szavak elsajátítása hosszú és fáradtságos út lesz majd, most csak ízelítőt kapnak a gyerekek nyelvünk e különlegességéből.
A hosszú szöveg olvasása itt is technikai jellegű gyakorlat, edzés. Nme kell túl sokat bíbelődni vele. A többi munkalapot viszont annál inkább pontosan kell értelmezi-esetenként a szavakat is - mert lehet, hogy nem minden gyerek számára érthetők.
A hosszú szöveg olvasása itt is technikai jellegű gyakorlat, edzés. Nme kell túl sokat bíbelődni vele. A többi munkalapot viszont annál inkább pontosan kell értelmezi-esetenként a szavakat is - mert lehet, hogy nem minden gyerek számára érthetők.