Freinet pedagógiájáról kicsit másképp

Hol és hogyan kezdjem akkor? Annak nem látom értelmét és nem hiszek benne, hogy Freinet munkásságának ismertetésével közelebb lehet hozni azt ami napi gyakorlatokban áll össze az emberben az Ő munkájának értelméről. Technikáinak bemutatása is nagyjából ugyanez a kategória. Így teljesen máshonnan pontosabban a másik végéről fogom megközelíteni mindazt amit szeretnék elmondani, átadni, gondolkodás felkeltőként, vélemények cseréjét indukálandóan itt bemutatni....
Ez a gyerekmunka jó 20 évvel ezelőtt készült.Tél volt , már volt egy sor téli képalkotás mögöttünk - sötét karton fehér tempera, kollázs , montázs , nyomatok,- s a hó csak esett rendületlenül. Voltak gyerekek akik még mindig ebben a témakörben rajzoltak . Meg tudtam őket érteni , mert engem is elvarázsol a hóesés akárhányszor is átéltem már. Így segíteni akartam Őket ,hogy valami újdonsággal "megdobva a témát' megörökíthessék ami bennük van. Karácsonyon túl voltunk már, így volt pár szép- bár használt krepp csomagoló papírom. Erre esett aznap a választásom . Tetszett a halványszürke foltos színe, olyan volt mint az ég körölöttünk a hóeséstől. Mikor elkezdtük a napot reggel a beszélgetőkörrel, nekem ez volt a mondanivalóm számukra és kitettem a műhelysarokba a papírt. A délelőtt folyamán aztán néhányan megnézték, majd elkezdtek darabokat levágni belőle, s kitalálva maguknak egy új technikát, filctollal rajzolt havas utcák sokasága lett belőle. Átütő erejű ezeknek az un. szabadrajzoknak a hangulata. Rajztanításban feladat a különbözű alakú , méretű papírok használata. Viszont sokszor gondot okoz a gyereknek azoknak kitöltése. Láthatóan itt ezzel nem volt probléma, mert forma,.méret saját választásuk volt, mert nem mi akartuk Őket beszorítani egy új térbe, hanem maguktól találtak új formát-teret a gondolataik, érzéseik átadásra. Másik feladat volt aznap a HÓval kezdődő szavak összegyűjtése. Még nem a füzetbe, csak egy papírra, mint mikor az ember listát készít valamiről magának. csoportmunka volt., feladdatmegosztással. Volt aki felvállalta a leírását a csoport közös gyűjtésének, ügyelve, hogy a HÓ szó szembeötlő legyen, . A többiek a szavak sorolásán kívül a címhez szükséges betűk összegyűjtésében vállaltak részt . Az elrontott szó a Freinet pedagógiában nem áthúzásra.aláhúzásra kerül, hanem valamivé átalakítva "eltűnik". A füzetbe való munka csak ez után jött.


 





(Kérlek értékeld írásomat a képek alatt, a leginkább megközelító értékkel! Köszönöm)