Ha egy gyereknek lehetősége van szabadon,
rajzolni,
festeni,
agyagozni,
bábozni,
origamizni,
szerelni,
kézimunkázni,
nyomdázni,
akkor Ő élni fog vele.
Ehhez csak egy kis térre van szükség,
ahol a szükséges eszközök elhelyezhetők.
Általában a terem valamelyik sarkát jelöltem ki a helyet erre. polcokkal, és 1-2 paddal /székkel Ha csoportosan akartak elkészíteni valamit akkor úgyis elvitték az eszközöket oda ahol kényelmesen elfértek.
Ebben a formában persze nem működőképes
az én ecsetem,
én festékem,
én ollóm és
én vonalzóm szemlélet.
Ezt csak közös eszköztárral lehet megoldani lehet,
amelyből mindenki szabadon vehet, felhasználhat,
Az ÉN szerepe , hangsúlya teljesen máshova esik-
Ha én vettem el az adott eszközt, én vagyok felelős a visszahelyzésért is.
Mindenki azt hitte-külső szemlélőként, hogy ennek a szabálynak a begyakorlása, hosszú idő. De nem így van!Meglepően gyorsan kialakul a gyerekekben, hogy a tevékenységükhöz- a szabadságukhoz - hozzátartozik a tárgyak visszahelyezése is a helyükre.
Olyant sem tapasztaltam, hogy egy csoport ráhagyta volna egy valakire a rendrakást, mentek volna játszani vagy mást csinálni.
A műhelysarok relaxációs , pihentető, és alkotó tér.
Ahova el lehet vonulni- akár egyedül is
és azzal lehet foglalkozni, tevékenykedni
ami a gyereknek épp fontos
Freinet a prioritások megfogalmazásban jóval megelőzte korát gondolkodásban,
hiszen a pszichológia tudománya alig 20 éve foglalkozik az un. FLOW állapottal, jelenséggel. Márpedig semmi más, vagy különös dolog nem történik ezekben az un. szabad alkotási időkben mint annak a belső összhang létrejötte amit Csíkszentmihályi a FLOW állapotnak ír le.
Csupán néhány eszköz,
egy kis tér s talán a legfontosabb,
a szabad döntés meghozatalának lehetősége,
elismerése szükséges hozzá.
Itt is , mint az összes Freinet"technikánál" a legpontosabb és legbiztosabb vezetőnk saját magunk vagyunk. Ha már átéltük, azt, hogy valaminek az elkészítése fontosabb volt az adott a pillanatban, mint egyszerre lépni a többiekkel, akkor megértjük, hogy ez nem dac, vagy ellenállás, hanem felelősségvállás . Hiszen azt mindnenki tudja egy freinet osztályban, hoyg a reggel megbeszélt,, kijelölt feladaok mely része az amit el kell végezni, s meéyek azok ameylek átütemezhetők egy másik napra. S ezzel máris egy másik fontos Freinet technikához érkeztünk, a heti és napi tervezéshez. melyet a következő bejegyzésben fogok részletesebebn elmondani. Viszont az talán már az eddigiekből is látható, hogy a Freinet pedagógia nem különböző technikák, eszközök véletlenszerűe együttese. Épp ellenkezőleg. Nagyon is komoly, -egymással összefüggő tecnikák rendszere, amelynek minden eleme azt a célt szolgálja, hogy a gyerekek minél szélesebb körű tapasztalatra, tudásra tegyenek szert mentális és kognitív szinten. Nem tanagyagok letudása a Freinet padagógia, hanem egy oylan szemléletrendszer, amiben a gyerekek szabadság és felelősség egymásra gyakorolt hatását is elsajátítják a tananyag mellett.
(Kérlek értékeld írásomat a képek alatt, a leginkább megközelító értékkel! Köszönöm)