ÉN-élmény projekt 3.rész

A  NAPPALOK és ÉJSZAKÁK című projekt rész nehezen indult.
Mit csinálunk nappal? Mit csinálunk éjszaka?
Kerek lapokat kaptak,  a nappalnak  nagyobbakat az éjszakának kisebbeket, a Nap és a Hold jelképe  okán..
 
A halmazok címkézése már  viszont elég jól  ment, pillanatok alatt  összeválogatták a  szükséges  betűket -Praktikusan már  szó részeket is felhasználva. Ekkor már volt egy  kis  dobozunk amiben rengeteg színes  szó csík volt  az újságokból összegyűjtve, hogy bármikor legyenek  szép betűink-

 
Arról írni, ami akkor van  amikor  alszanak, az talán meg is haladja  egy kisgyerek teljesítő képességét. Hiszen az ő biztonság  érzetükhöz  a szülő is hozzátartozik aki  azért   a legtöbb esetben  szintén otthon van  velük olyankor amikor  ők alszanak. Ezért itt  rögtön  egy olyan  irodalmi anyagot hoztam, ami pont azt  írta le szép , majdnem  líra  nyelven  amivel biztos, hogy nem találkoztak. Meg is ihletett  néhány fiút és rögtön megfestették az éjszakai  erdőt, Ekkor már  teljesen szabadon  bántak a  montázs - kollázs technikával, s láthatóan  kiváltották  fotókkal a számukra  nehéz részt a képben - a szarvas bőgés , bagoly- megfestését.

"Hirtelen rászállt a rigó az egyik bükk tetejére. A legmagasabb ágra szállt fel, mely vékonyan szinte átszúrta a levegőt, ott letelepedett és elnézte a fák rengetegén át, mint éled meg és tüzesedik az éjszakába fáradt fakószürke égbolt. Akkor elkezdett énekelni. Lentről nézve csak párányi sötét foltocska volt a rigó. Kicsi fekete teste messziről hervadt lombhoz hasonlított. De éneke hatalmas ujjongásként töltötte be az erdőt. És most minden megéledt. Megszólaltak a pintyek, a vörösbegy és a tengelice is kezdték hallatni hangjukat, a galambok széles szárny csapással és csattogással szálltak egyik helyről a másikra, a fácánok felkiáltottak és ez úgy hangzott, mintha szét akarna repülni a torkuk. Puha erőteljes volt  szárnyaik zúgása, ahogy  háló fájuktól a  földre ereszkedtek. A  nap felkelt."

Falusi gyerekek  révén természetes  volt számukra az az élmény is  ahogy elcsendesik napnyugta után a környék, hiszen mindannyian kertes házban éltek, teljes  közelségben a fákkal, madarakkal. Ezért is választottam egy  olyan  irodalmi  írást ami ismerős képekkel, de mégis új oldaláról - a pirkadattal - mutatja be   falunkat, írói megfogalmazással.

Az éjszakához kapcsolódón szóba kerültek az álmok . Jó és rossz  álmok, hangulatok, érzések. Ezekről nem készült a projektbe összefoglaló, mert nem akartam a legszemélyesebb élményeket köz szemlére tenni.

Azt  gondoltam és gondolom ma is, hogy bár nagyon fontos a sokrétű megközelítése  egy témának és azok  valamilyen formában  való rögzítése is, viszont kell lenni egy  határnak ebben is. Meg kell őrizni azokat a személyhez kötődő intim szférákat, amelyek nem tartoznak bővebb körre. Tapasztaltam viszont az is, hogy ,  elfogadó  közösségben sokszor  elhangoznak nagyon mély,megrendítő mondatok is, amiket nem szabad  viszont papírra vetni, hagyni kell, hogy elszálljanak.

A Freinet pedagógiában természetes  a szülő, vagy más felnőtt  bevonása az oktatás  folyamatába időnként. Ezek mind olyan élmények,  a gyereknek személyesen, de  az osztály egészének is amik semmivel sem  pótolhatók.
Éltem is minden lehetőséggel, ami csak adódott. Írtam már korábbi  bejegyzésben is erről, de  nem lehet elég sokszor   ismételni ezt. Alap pontjaiba tartozik, az én véleményem szerint, ennek  a pedagógiának.

Különös szerencsénk volt,  hogy többek között egy szakképzett, sőt neves  csillagász apukával nézhettük derült estéken az égboltot pár alkalommal, 23 másik szülő társaságában, testvérekkel. Sőt elmentük közösen  a Budapesti  Uránia Csillagvizsgálóba, - ha nem is  a Mátrában lévő legnagyobb obszervatóriumba, mint ahogy eredetileg terveztük- így nemcsak a  falusi iskolánk udvaráról kémleltük az eget, hanem  professzionális körülmények között is.  Ez olyan hatással volt  a gyerekekre, hogy a  rákövetkező napokban valósággal áramlott ki belőlük rajzok formájában ez az élmény, s  egy külön könyvvé állt össze  Aminek minden részét már  teljesen egyedül ők hozták létre. valóban eszközként használva Freinet élmény könyv technikáját

 
A teljes  könyvecske itt tekinthető meg.
 

A következő tanévben, mikor  tananyaggá  lett a NAPRENDSZER környezet ismeretből, természetesen a Planetáriumba is elmentünk közösen.

Ezt a részt így foglaltam össze a KDF pályázatban beszámolómban: